انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

ویژگی های یک سنگ ساختمانی مناسب

  • بافت سنگ

سنگ باید ساختمانی سالم داشته باشد، به طوری که شیار، ترک و رگه های سست نداشته باشد و بدون پوسیدگی و یکدست و یکنواخت باشد.

  • جذب آب

سنگ ساختمانی نباید قابلیت جذب آب زیاد را داشته باشد، بنابراین نباید در آب متلاشی و حل شود.

  • پاکیزگی

سنگ ساختمانی نباید آلوده به مواد طبیعی و مصنوعی باشد، درواقع باید کاملاً تمیز در دسترس باشد.

  • پایداری سنگ در برابر عوامل محیطی

سنگ طبیعی باید شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط را تحمل نماید لذا باید در برابر باد، یخبندان، تغییرات دما و در صورت وجود جریان آب و همه عوامل فرسایش مقاومت کند.

  • پایداری مکانیکی

تاب فشاری برای قطعات باربر نباید کمتر از ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

انواع سنگ ساختمانی

به طورکلی سنگ ها ازنظر طرح، رنگ، جنس و کیفیت به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شرح چند مورد از کاربردی ترین های آن شامل:

۱. سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی آهکی به رنگ سفید و شفاف است که در برابر شرایط جوی تا حد خوبی مقاوم است، ولی به دلیل امکان هوازدگی در برابر شرایط آب و هوایی و احتمال کدر شدن تحت تابش نور عمدتاً در داخل ساختمان به کار می رود. به طورمعمول برش این سنگ در جهت موازی و عمود بر لایه ها می باشد که زیبایی چشم نوازی را ایجاد می کند. همچنین تنوع رنگ، قابلیت سابش و صیقل فوق العاده از ویژگی های منحصربه فرد این سنگ است که آن را جزء سنگ های گران قیمت دسته بندی کرده است.

۲. سنگ گرانیت

گرانیت جزء سنگ های آذرین با منشأ آتش فشانی است که از سختی و استحکام قابل ملاحظه ای برخوردار است. جالب است بدانید که از این سنگ به عنوان یکی از بهترین پوشش های کف برای ساختمان ها نام برده می شود که درعین حال می توان از اندر نمای بیرونی ساختمان ها بخصوص در مناطق بسیار سرد به عنوان یک سنگ بادوام با درصد نفوذ کم آب و میزان انبساط و انقباض کم استفاده نمود. از طرف دیگر با توجه به قیمت بسیار مناسب این سنگ و دوام آن و ثباتی که در رنگ خود دارد می توان آن را به عنوان یک سنگ نمای بسیار ایده آل در نظر گرفت.

۳. سنگ تراورتن

سنگ تراورتن ازجمله سنگ هایی است که به عنوان یکی از بهترین نمونه های مورداستفاده چه در نمای بیرونی ساختمان و چه در دکوراسیون داخلی ساختمان شناخته می شود. کاربرد سنگ تراورتن به طورمعمول در نمای ساختمان، کف پوش، پله، سرویس های بهداشتی و سایر موارد دیگر می باشد. ازجمله معروف ترین سنگ های تراورتن، سنگ تراورتن حاجی آباد است که در کل دنیا شناخته شده است. این سنگ دارای طرح ابر و بادی و موجدار است و از قابلیت برشکاری فوق العاده ای برخوردار می باشد. سنگ حاجی آباد برای استفاده در نماکاری ساختمان و لابی هتل ها گزینه ای بسیار ایده آلی می باشد. درباره ی ویژگی های این محصول نیز می توان مطرح کرد که با توجه به تخلخل بالایی که این نوع سنگ دارد از آن می توان به عنوان یک عایق طبیعی نیز استفاده کرد. سنگ تراورتن در مقایسه با سنگ گرانیت قیمت مناسب تری دارد ازاین رو استفاده از آن نیز رایج تر است.

دلایل مقبولیت تراورتن

  • مقاومت بالا
  • زیبایی و قیمت مناسب
  • برش و صیقل پذیری ایده آل
  • وجود تخلخل جهت چسبیدن به ملات

۵. سنگ کوارتز

سنگ کوارتز نوعی سنگ دگرگونی بسیار سخت است که در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی که به ماسه سنگ در لایه های زمین واردشده به وجود آمده است. این سنگ سطحی زبر و سخت و درعین حال بلوری دارد و می توان آن را در رنگ های قرمز، خاکستری و قهوه ای دید. از طرفی کوارتز سنگی با ظاهری شبیه مرمریت اما با مقاومت بیشتر و از طرف دیگر مشابه گرانیت ولی سخت تر از آن است. لازم به ذکر است که قیمت سنگ کوارتز نسبت به سایر سنگ ها پایین تر است.

۶. سنگ مرمریت

برخلاف آنچه ممکن است در اولین لحظه که نام این سنگ را می شنوید به ذهنتان برسد باید اذعان کنیم که سنگ مرمریت هیچ شباهتی به سنگ مرمر ندارد. جالب است بدانید که این نوع سنگ آب را جذب نمی کند اما در برابر هوازدگی و باران های اسیدی مقاومت کمی دارد که همین مقاومت کم باعث شده که این سنگ تنها در داخل ساختمان به کاربرده شود. همچنین لازم به ذکر است که سنگ های مرمریت خود به سه دسته سنگ چینی، سنگ کریستال و سنگ ابری دسته بندی می شوند. دراین بین سنگ مرمریت کریستال بافتی دانه درشت و بلورین دارد و سنگ مرمریت ابری نیز از نوارهای غیر موازی حاصل از تجمع کانی های روشن و تیره تشکیل می شود.

۷. ماسه سنگ

شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید که ماسه سنگ حاصل تجمع ماسه ها در کف جویبارها می باشد و به همین دلیل است که این سنگ جزء سنگ های رسوبی در نظر گرفته می شود. به طورکلی می توان ماسه سنگ را به رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه ای در بازار مشاهده کرد و همین تنوع رنگ عاملی برای تطبیق پذیری بالای این نوع سنگ در صنعت ساخت وساز می باشد. از ماسه سنگ می توان در کف پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن ها و استخرها استفاده کرد.

۸. سنگ گابرو

این سنگ نوعی سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافتی درشت می باشد. رنگ گابرو سبز، سیاه و خاکستری مایل به سبز است که با صیقل کاری جلوه ای بی نظیر پیدا می کند. سنگ گابرو ازجمله سنگ هایی است که در ساخت کانتر کابینت، کاشی کف و سنگ نما ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد. مقاومت سنگ گابرو در برابر هوازدگی بالا است، به همین دلیل از آن برای نماکاری ساختمان و کف پوش استفاده می کنند.

۹. سنگ آنتیک

سنگ آنتیک در دسته سنگ های دکوراتیو قرار دارد که از قرار دادن خرده سنگ های تراورتن در کنار یکدیگر ساخته می شود. جالب است بدانید که کاربرد این نوع سنگ در استفاده به عنوان سنگ تزئینی در نمای داخلی و بیرونی ساختمان و محوطه سازی باغ ها است.

سنگ آنتیک

طراحی سنگ آنتیک برای دیوار

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک برای حمام

سنگ آنتیک چیست

سنگ آنتیک نوعی سنگ است که از کنار هم قرار گرفتن قطعات شکسته و خرده سنگ انواع سنگ ها به وجود می آید. در واقع سنگ آنتیک نوعی سنگ مصنوعی و فرآوری شده است که با استفاده از چسب های رزینی ساخته می شود. برای ساخت سنگ آنتیک از تکه های سنگ تراورتن و مالون استفاده می شود. تکه های تراورتن و مالون را با استفاده از چسب های سنگ که بر پایه رزین هستند به یکدیگر متصل کرده و نوعی سنگ زیبا با ویژگی های منحصر به فرد را به وجود می آورند که آنتیک نام دارند.

سنگ آنتیک

نمونه طرح سنگ آنتیک در حمام

سنگ آنتیک

نمونه طرح سنگ آنتیک در حمام

 

انواع سنگ آنتیک

سنگ آنتیک با توجه به روش و نوع ساخت سنگ به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود: سنگ آنتیک طبیعی مصنوعی.

 

روش نصب سنگ آنتیک

 

سنگ های آنتیک نیز مانند دیگر سنگ ها با استفاده از ملات و گچ به محل مورد نظر چسبیده می شوند. البته این سنگ ها علاوه بر ملات و گچ با استفاده از چسب نیز قابلیت چسبیدن به سطح را نیز دارند. برای چسباندن سنگ آنتیک در قسمت های مختلف از روش های نصب مختلفی می توان استفاده کرد.

 

به عنوان مثال سنگ آنتیک نما اغلب در معرض شرایط آب هوایی مختلف است و باید محکم تر چسبانده شود. در حالی که سنگ آنتیک آشپزخانه یا سنگ آنتیک، برای ستون هایی که در فضای داخلی قرار دارند با روش هایی چون استفاده از رول پلاک یا چسب مخصوص نیز می توان چسباند.

سنگ انتیک

نمونه طرح سنگ آنتیک در حمام

سنگ انتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک در حمام

 

انواع سنگ آنتیک

 

سنگ گیوتین یا قیچی

 

روتوری

 

پازل لب پر

 

پازل لب صاف

 

سنگ سه بعدی یا پروفیلی (ابزاری)

 

پازل نامنظم و منظم

 

پازل الوان

 

پازل چرمی

 

سنگ مالون

 

سنگ بادبر

 

آنتیک طرح آجر

 

سنگ آنتیک حاشیه

 

آنتیک سوپر براش

 

سنگ رودخانه‌ای

 

سنگ آنتیک حصیری

 

مزایای سنگ آنتیک

 

تنوع:

 

همان‌گونه که گفته شد این سنگ انواع مختلفی دارد. این مسئله باعث می‌شود خریداران بتوانند از بین گزینه‌های مخلتفی حق انتخاب را داشته باشند.

 

نصب آسان:

 

نصب این سنگ‌ه ابسیار سخت نیست. البته شاید گاهی زمان‌بر باشد.

سنگ آنتیک

طراحی شومینه با سنگ آنتیک

سنگ انتیک

نمونه طرح سنگ انتیک برای شومینه

 

امکان نصب بر سطوح مختلف:

 

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف این سنگ‌ها را بر روی سطوح متفاوت دیوارها همچون سطوح گچی، سرامیکی و سیمانی نصب نمایید.

 

طول عمر بالا:

 

این سنگ ها با روش هایی استاندارد تولید می‌شوند. همچنین با استفاده از مواد ، عناصر و سنگ‌های با کیفیتی تولید می‌شوند. این موضوع سبب افزایش طول عمر و ماندگاری آن‌ها می‌شود.

 

مقاومت در برابر شرایط مختلف:

 

با توجه به نوع سنگ، می‌توان مقاومت در برابر شرایط محیطی، فشار و … را تعیین نمود. در نتیجه در این زمینه از کیفیت بالایی برخوردارهستند.

 

غیرقابل اشتعال:

 

استفاده کردن از مواد اولیه غیرقابل اشتعال موضوعی مهم در ساختمان‌سازی‌ست. این مورد یکی از ویژگی‌های مهم به شمار می رود.

 

زیبایی و ظاهر چشم نواز:

 

در میان انواع سنگ‌های ساختمانی می‌توان سنگ آنتیک را یکی از تاثیرگذارترین موارد بر زیبایی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان دانست.

 

ایجاد تنوع در طراحی:

 

با استفاده از این سنگ طراحان داخلی می‌توانند خلاقیت‌های مختلفی را در طراحی فضای داخلی به کار بسته و طرح‌های متنوع ایجاد کنند.

 

قیمت مناسب:

 

قیمت سنگ آنتیک با توجه به نوع سنگ، ابعاد و دیگر خصوصیات آن مشخص می‌شود. اما در معمولا می‌توان قیمت این سنگ را با توجه به مزیت‌ها و زیبایی آن در حدی مطلوب دانست.

 

امکان تمیز کردن سنگ:

 

تمیز کردن و شست و شوی سنگ‌های آنتیک یکی از دغدغه‌های مهم افراد است. این دغدغه به دلیل شکل ظاهری این سنگ ایجاد می‌شود. چرا که افراد تصور می‌کنند که نمی شود این سنگ را تمیز کرد. اما این‌طور نیست و شما تنها کافی‌ست برخی اصول را به خوبی رعایت کنید.

نمونه طراحی سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک برای شومینه

رنگبندی سنگ آنتیک

رنگ‌های سفید، طوسی، خاکستری و زغالی چهار طیف رنگ اصلی در سنگ‌های آنتیک هستند. می‌توانید با توجه به طراحی خانه یا اتاق‌ها از رنگ‌بندی‌های مناسب سنگ‌ آنتیک به‌صورت دیوارپوش‌های سنگی و برجسته استفاده کنید. انتخاب سنگ با طرح و رنگ مناسب می تواند بافت و عمق بیشتری به فضای داخلی خانه شما ببخشد. سنگ‌های آنتیک تیره محیط را سردتر جلوه می‌دهند، بنابراین باید آنها را با در تلفیق با مواد دیگر استفاده کنید. سنگ آنتیک طوسی تیره و روشن بسته به سلیقه شخصی افراد برای تزیین نمای بیرونی ساختمان یا دکوراسیون داخلی مناسب است. توجه به نورپردازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بافت طبیعی سنگ و رگه‌های آن را بهتر نشان می‌دهد. در صورت نورپردازی نامناسب، حتی سنگ‌ آنتیک سفید و روشن نیز جلوه زیبایی نخواهد داشت. در کنار سنگ‌های آنتیک در دکوراسیون منزل، از وسایل با رنگ‌های روشن مانند کرم، زرد، نارنجی و قرمز نیز می‌توانید استفاده کنید تا زیبایی دیوارهای سنگی را بیشتر نشان دهند. همچنین بخوانید: چسب سنگ چیست؟ انواع چسب سنگ و نحوه استفاده از آنها را بشناسیم سوالات متداول سنگ آنتیک چیست؟ یکی از انواع مصالح ساختمانی است که از ترکیب سنگ های کوچک ساخته می شود. انواع سنگ آنتیک چیست؟ سنگ آنتیک در انواع مصنوعی و طبیعی موجود است. همچنین سنگ آنتیک با توجه به مدل و شکل ظاهری به سه دسته اصلی سنگ قیچی یا گیوتین، سنگ پازلی و سنگ پروفیل تقسیم می‌شود.

Write a comment
Blog archive