اهمیت شیلنگ در سیستم گرمایشی چیست؟

اهمیت شیلنگ در سیستم های گرمایشی موضوعی است که در اغلب موارد نادیده گرفته می شود. زیرا این کار  می تواند تمام سیستم را با خطر بزرگی روبرو کند. در این مقاله این به اهمیت شیلنگ در سیستم های گرمایشی بیشتر می پردازیم با ما همراه باشید.

شیلنگ مناسب سیستم های گرمایشی

شیلنگ ضد حرارت یا همان شیلنگ مناسب سیستم های گرمایشی برای انتقال سیالات و گاز هایی که قرار است شکلشان حفظ شود و از تغییر شکل در طی مسیر انتقال آن جلوگیری شود. علاوه براین این شیلنگ ها در حفظ ویسکوزیته و دمای سیال عبوری در آن نقش دارد. به علت ساختار انعطاف پذیر این شلنگ ها در سطوح زیادی از جمله سطوح متحرک مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید : شیلنگ آب و انواع آن

انواع شیلنگ های حرارتی

شیلنگ ضد حرارت به علت مزایای زیادی که دارد، دارای انواع گوناگونی است که در ادامه به بررسی ویژگی هایی از این شیلنگ ها می پردازیم.

انواع شیلنگ حرارتی

شیلنگ نسوز:

شیلنگ نسوز تحمل دمایی بسیار زیادی دارد و در مقابل آتش سوزی مقاوم است. شیلنگ حرارتی نسوز در کارهای صنعتی با دمای بالا از جمله صنایع نفت گاز و پترو شیمی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر ویژگی های این نوع از شیلنگ می توان به مقاومت بالا در برابرمواد شیمیایی و همچنین انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

شیلنگ سیلیکونی:

شیلنگ سیلیکونی بیشتر در کارهای خدماتی همچون آزمایشگاه ها و فعالیت های پزشکی استفاده می شود. این شیلنگ سیلیکونی در آزمایشگاه ها به منظور انتقال الکل و آب به علت عدم داشتن بو و مزه مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ویژگی های این شیلنگ می توان به مقاومت درمایی پایین، شفاف بودن، برای کارکرد در فشار های پایین، انعطاف پذیر بالا، عد جذب هیچ یک از مواد شیمیایی ، مقاومت در برابر پارگی و مقاومت در برابر اشعه فرا بنفش, عایق الکتریکی قوی و ضد شعله بودن اشاره کرد.

شیلنگ متری:

این نوع از شیلنگ در اندازه های متنوعی از 50 سانتی متر تا 50 متر می باشد. این شینگ از سیلیکون ساخته شده و در رنگ های گوناگون قابل خریداری می باشد. این شیلنگ همچون دیگر شیلنگ های گفته شده دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد. قابل شست و شو بودن، مقاومت در برابر شعله ور شدن و در برابر حرارت مواد قابل حریق، مقاوم بودن در برابر پارگی و پوسیدگی، از جمله ویژگی های این شیلنگ است.

شیلنگ برق:

از جمله ویژگی های این شیلنگ می توان به ضد شعله بودن، سازگاری با مس، مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری بالا اشاراه کرد. همچنین دارای قابلیت تحمل دمایی 45 تا 125 درجه سانتی گراد می باشد.

بیشتر بخوانید : بهترین شیلنگ گاز استاندارد کدامند؟

الزامات کار با شلنگ ها و تنظیمات آنها

  • طول شیلنگ

شیلنگ ها می توانند یکی از بزرگترین عوامل کمک به افت فشار در سیستم گرمایشی باشد. بهتر است که طول شیلنگ اتصال تا حد امکان کوتاه نگه داشته شود. در صورتی که جابجایی طولانی مواد در شیلنگ اجتناب ناپذیر باشد، به جای استفاده از شلنگ انعطاف پذیر و برای کاهش تلفات، از لوله های سفت و محکم استفاده کنید.

  • رعایت الزامات تخصصي در کار با شیلنگ ها

مطمئن شوید که شما از شلنگ مناسب برای کار مورد نظر خود استفاده می کنید. برخی از سيستم های گرمایشی به شلنگ های خاصی برای تحمل درجه حرارت بالای مواد نیاز دارند که بهتر است قبل از خرید شیلنگ در این باره بررسی های تخصصی تری انجام دهید.

بیشتر بخوانید : شیلنگ فشار قوی کدامند؟

الزامات کار با شلنگ ها و تنظیمات آنها

  • دینامیک جریان هوا

به منظور حفظ جریان هوا به صورت موثر از طریق یک سیستم گرمایشی، مهم است که به یاد داشته باشید:

خودداری از پیچ و تاب و خم شدن شدید در تمام طول مدت فعالیت سیستم گرمایشی. این مسئله موجب افت فشار شدهو کاهش جریان هوا را در پی خواهد داشت.

زمانی که جریان هوا را به دو یا چند مسیر موازی تقسیم می کنید اطمینان حاصل کنید که آنها تا حد اندازه ی ممکن متقارن باشند. به این معنا که طول و شکل هر یک از شلنگ ها را مشابه با یکدیگر نگه دارید. استفاده از شلنگ های نامتقارن سبب توزیع نابرابر جریان هوا خواهد شد. سطح بالای نا متقارن بودن سبب اختلافات بزرگتر می شود و در سیستم گرمایشی می تواند موجب ایجاد آسیب به بخاری ها شود.

در صورتی که در مورد بهترین تنظیمات شک دارید، یک قاعده خوب این است که همیشه شلنگ به همان اندازه صاف و کوتاه باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با اهمیت شیلنگ در سیستم های گرمایشی و مسائل مربوط به آن نکاتی را ارائه دادیم امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

Write a comment
Blog archive