بررسی کیفیت انواع طناب

مواد اولیه‌ برای تولید طناب ها با یکدیگر متفاوت است . طناب‌ها به دو دسته ی مصنوعی و طبیعی تقسیم بندی می شوند . در این مقاله قصد داریم به بررسی كيفيت انواع طناب بپردازیم با ما همراه باشید .

طناب چیست ؟

به یک رشته بلند از الیاف به هم بافته شده طناب گفته می شود که برای مهار اشیاء و استفاده های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد . به طور معمول در ساخت طناب از پشم، کتان، کنف، پلی‌پروبیلین، پلاستیک و... استفاده می شود.

ممکن است که برخی اوقات در شرایط مختلف از نوع خاصی از طناب استفاده شود. مثالا در آب بیشتر استفاده از طناب کنفی مرسوم است و علت آن افزایش مقاومت و استحکام آن در آب است .

کیفیت انواع طناب

امروزه نیاز زیاد به استفاده از طناب‌های با کیفیت با با گسترش صنعت احساس می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، فرایند ساخت طناب از الیاف طبیعی به مصنوعی تغییر پیدا کرده‌اند. از جمله دلایل استفاده از طناب مصنوعی به جای الیاف طبیعی می توان به مقاومت بالا، استحکام قابل قبول در کنار طول عمر بالا اشاره کرد . امروزه اغب سازمان‌ها و شرکت‌ها از انواع طناب پلی پروپیلن که یکی از انواع مصنوعی طناب است استفاده می‌کنند.

کیفیت انواع طناب طبیعی

طناب مصنوعی چیست؟

به طناب‌هایی که از الیاف پلیمری تولید می‌شوند طناب مصنوعی می گویند. طناب‌ پلاستیکی از مواد اولیه پلیمری از جمله پلی اتیلن و پلی پروپیلن در درجه‌های مختلفی تولید می‌شود . مواد اولیه پلیمری با کیفیت‌های متفاوتی در دسترس هستند. در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

  • طناب درجه یک

اصلی‌ترین منبع مواد اولیه پلیمری پتروشیمی‌ها هستند که مواد اولیه مثل پلی اتیلن و پلی پروپیلن را عموما بصورت پودر و با بهترین کیفیت در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهد. این مواد اولیه را مواد نو یا مواد درجه یک می‌شناسند. طناب‌های تولید شده با این مواد اولیه به عنوان طناب درجه یک شناخته می‌شوند که کیفیت بالایی دارند و در عین حال به علت هزینه‌ی بالای مواد اولیه قیمت بالایی هم دارند.

  • طناب درجه دو

مواد پلیمری ، مواد اولیه طناب درجه دو هستند که از بازیافت تولید شده و معمولا به شکل گرانول عرضه می‌شود. می‌توان این مواد را از تولید کنندگان مختلف تهیه کرد که بازهم با توجه به موادی که برای بازیافت استفاده می‌شود دارای کیفیت‌های گوناگونی هستند. اما به صورت کلی گرانول‌های بازیافتی به عنوان مواد اولیه درجه دو شناخته می شوند. طناب‌های درجه 2 کیفیت قابل قبولی دارند و با قیمت مناسبی عرضه می‌شوند.

  • طناب درجه یک و نیم

مواد اولیه طناب های درجه یک و نیم ترکیبی از مواد اولیه درجه یک و درجه دو است که با نسبت‌های دقیق و تحت نظر آزمایشگاه و کنترل کیفی تولید می‌شوند. این طناب‌ها با کیفیت بالا و قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شوند.

طناب طبیعی چیست؟

طناب‌های طبیعی از مواد اولیه‌ای که در طبیعت وجود دارند ساخته می‌شوند در نتیجه با محیط زیست سازگار هستند. این طناب‌ها با توجه به مواد اولیه‌شان کیفیت‌های مناسبی دارند اما ممکن است در شرایط آ ب و هوایی خاص همچون بارندگی‌ها یا قرار گرفتن در برابر تابش مستقیم نور خورشید مقاومت خود را از دست دهند.

طناب پروپیلن

انواع طناب طبیعی بر اساس کیفیت

طناب‌های طبیعی با توجه به روش تولید کیفیت‌های متفاوتی دارند. با تغییر در روش تولید و تابیده شدن طناب‌ها می‌توان کیفیت آن‌ها را بالا برد. در ادامه به بررسی یک می‌پردازیم .

  • طناب مانیلا

طناب مانیلا با الیاف گیاهی به نام abacaتولید می‌شود. طناب‌ مانیلا دوام بالا و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. از این طناب به علت مقاومت بالا در برابر شوری آب دریا در کارهای کشتیرانی و ماهیگیری مورد استفاده قرار می گیرد . به منظور تقویت کیفیت این طناب از سیم بکسل به عنوان مغزی استفاده می‌شود.

  • طناب کنفی

طناب های کنفی از جنس الیاف طبیعی به نام جوت یا کنف تولید می‌شوند. طناب‌ کنفی به علت پایداری زیاد در مقابل فرسودگی ناشی از تماس با آب در صنعت کشتیرانی و قایقرانی کاربرد دارد. به منظور تقویت کیفیت طناب های کنفی بجای تولید آن بصورت دولا آن‌ها را به صورت چهار لا تولید می‌کنند .

سخن پایانی

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله دریافتیم با تغییراتی در موادهای اولیه تولید طناب‌ها می‌توان کیفیت آن‌ها را دستکاری کرد تا پاسخگوی نیازهای ما باشند. طناب‌ها محصولات پرکاربردی در صنایع امروزی شناخته می‌شوند وتاثیری زیادی در راحت شدن کارها دارند.

Write a comment
Blog archive