بهترین روش براق کردن سنگ آنتیک

 بهترین روش براق کردن سنگ آنتیک

حتما از خود می پرسید که سنگ آنتیک چیست؟ و روش براق کردن سنگ آنتیک چگونه است؟ در زیر به سوال شما پاسخ خواهیم داد. سنگ آنتیک سنگی است که از قطعات شکسته و سنگ های کوچک در کنار یکدیگر ساخته می شود.

 

این قطعات سنگی با چسبی به نام پایه رزین به هم چسبانده می شوند و این امر باعث ایجاد سنگی جذاب و منحصر به فرد به نام سنگ آنتیک یا سنگ تزئینی می شود. سنگ های آنتیک معمولا از سنگ های طبیعی ساخته می شوند که به صورت کاملا طبیعی بدون تغییر رنگ و با هنر دست استفاده می کنند.

 


انواع روش های براق کردن سنگ آنتیک :

 


این سنگ ها باید هر از چند گاهی براق شوند تا زیبایی خود را بیشتر نمایان کنند تا هم بیشتر دیده شوند و هم دوده از سطح آنها پاک شود. این سنگ های زیبا با یک سری مواد خاص و روش های خاصی براق می شوند که به شما پیشنهاد می کنیم. نصب سنگ آنتیک باید با دقت زیادی انجام شود.

 

روش های براق کردن سنگ آنتیک

 


رزین سنگ :

 

 

رزین سنگ مایع شفافی است که برای براق کردن سنگ های آنتیک استفاده می شود. این مایع شفاف پس از اعمال بر روی سنگ آنتیک به صورت لایه ای بی رنگ روی سطح می نشیند و سطح را عایق می کند و به هیچ وجه تغییر رنگی روی سطح نمی دهد.

 

 

رزین سطح سنگ را از انواع اشعه های خورشید در امان نگه میدارد و طول عمر سطح را چند برابر میکند همچنین این محصول در سنگ های مصنوعی و ساختمانی به کار میرود.

 


یک نکته مهم که باید گفته شود؛. این مایع شفاف بر روی سنگ نما ساختمان دیوار و سقف مورد استفاده قرار میگیرد. ولی برای سنگ کف اصلا مناسب نیست به دلیل این که روی کف رفت و آمد زیاد بوده و سبب کنده شدن رزین از روی سطح زمین می شود و خاصیت براق بودن خود را از دست میدهد.

 


این براق کننده سنگ، یک محصول آماده برای مصرف کردن است. میتوانید این محصول را با قلمو یا به وسیله پیستولت که کم فشار است بر روی سطح مورد نظر بزنید. یک نکته مهم برای استفاده از رزین روی سنگ این است که بعد از خشک شدن این مایع هرگز نباید دوباره از آن استفاده کنید، زیرا پس از خشک شدن، سطح ضد آب میشود و از جذب شدن رزین خود داری میکند و شروع می کند به سفیدک زدن. از استفاده کردن همزمان از مواد شوینده سطوح با رزین جداً خود داری کنید.

 


خواص و اثرات :

 

رزین براق کننده سنگ مصنوعی چه خواص و اثراتی دارد ؟

 

  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • عدم تغییر رنگ و زرد شدن سطوح
  • افزایش شفافیت و زیبایی بصری سطوح
  • ممانعت از پخش گرد و خاک سطوح سنگهای مصنوعی و طبیعی
  • عدم کدر شدن سطح به مرور زمان
  • قابلیت شستشو و تمیز کردن با آب و دستمال خیس
  • مقاوم در برابر اشعه خورشید
  • افزایش طول عمر سطوح
  • نفوذناپذیر سازی سطوح اجرا شده
  • قابلیت نفوذ روی سطوح اجرا شده
  • دوام و ماندگاری طولانی

 


ایمنی رزین براق کننده سنگ آنتیک :

 


شرایط ایمنی در هنگام استفاده از رزین براق کننده سنگ آنتیک به چه شکل می باشد ؟
در صورت برخورد این ماده با چشم فوراً بمدت 2 دقیقه چشم خود را در آب شرب باز و بسته کنید.هنگام اجرا حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

 


در صورت بلعیده شدن، فوراً با پزشک مشورت کنید. این ماده در گروه مواد خطرناک و مضر برای محیط زیست قرار نمی گیرد.
برای براق کردن سنگ های آنتیک از مواد شوینده مناسب استفاده کنید.

 


استفاده از پاک کننده مناسب یکی از نکاتی است که باید رعایت کنید اما متاسفانه هیچکس به آن توجهی نمی کند و گاهی اوقات افراد بدون مشورت کارشناسان سنگ روی آن جوهر نمک می ریزند و شروع به برق انداختن سنگ می کنند اما از آن بی خبرند.این که بعد از چند سال سنگ ها زودتر از سنشان از بین می روند و حتی نمی توان به آن سنگ ها نگاه کرد، زیرا سنگ های آنتیک در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت چندانی ندارند.

 


توصیه می کنیم برای پولیش سنگ های تزئینی از پاک کننده های غیر اسیدی استفاده کنید. و حتی الامکان از سنگ پاک کن های مخصوص استفاده کنید زیرا این پاک کننده ها با انواع سنگ ها تست شده اند.

 

روش های براق کردن سنگ آنتیک

 


مواد پولیشی برای براق کردن سنگ آنتیک :

 


مواد پولیش از دانه های ریز آلومینیوم یا اکسید قلع ساخته می شوند که بر روی سنگ مالیده می شوند. این یک لایه قابل مقایسه با الماس ایجاد می کند.این همچنین باعث درخشش سنگ آنتیک می شود.

 

گاهی اوقات افزودن اسیدهایی مانند اگزالات تأثیر بیشتری ایجاد می کند. حتما الان با خودتان می گویید مگر گفته نمی شود از مواد اسیدی استفاده نکنید؟ حق با شماست، اما فرض کنید اسیدیته مواد گفته شده بسیار کم است و به سنگ شما آسیبی نمی رساند.

 


واکس سنگ برای براق کردن سنگ آنتیک :

 


کریستالیزاسیون یا نام دیگر آن، واکس زنی، یکی از بهترین و ساده ترین روش ها برای پولیش سنگ های آنتیک است. در روش اپیلاسیون سنگ، یک ماده شیمیایی روی سنگ می پاشید و با استفاده از پد های پلاستیکی و رزینی با چرخش دستگاهی به نام دستگاه کف سابی، با سرعت 150 دور در دقیقه، لایه جدیدی شبیه به سنگ ایجاد می شود.

 

براق کننده های خانگی سنگ آنتیک

 

براق کننده خانگی سنگ های آنتیک :

 


اگر به هر دلیلی وقت یا حوصله خرید و تهیه مواد مخصوص سنگ شویی را ندارید، ما یک راه راحت را پیشنهاد می کنیم. برای پولیش سنگ آنتیک از صابون و مایع ظرفشویی استفاده کنید.یکی دیگر از روش های خانگی پولیش سنگ استفاده از محلول الکل، مایع ظرفشویی و آب است.

 

 

این مواد نمی توانند جایگزین مناسبی برای پاک کننده های مخصوص هر سنگی باشند، اما ترکیبات آنها شباهت زیادی به پاک کننده های مخصوص سنگ دارد و باعث از بین رفتن دوده و چربی می شود.همچنین به دلیل داشتن PH خنثی از تخریب سنگ ها جلوگیری می کند. البته بار دیگر تاکید می کنیم که اولویت اول شما باید شوینده های خاص باشد.

 


استفاده از بخارشوی:

 


بخارشوی یکی از انواع لوازم خانگی است که این روزها در اکثر خانه ها یافت می شود و افراد از آن برای تمیز کردن انواع سطوح اعم از کاشی، و سرامیک، حتی دیوارهای رنگی، انواع کاغذ دیواری  استفاده می کنند.

 

دیوارهای سنگی این دستگاه پرقدرت می تواند آب را به بخار تبدیل کند در عرض چند دقیقه تمام آلودگی ها و زباله ها از سطوح پاک می شود. از آنجایی که بخارشوی فقط سطوح را با آب داغ تمیز می کند، آسیبی به سنگ آنتیک وارد نمی کند، نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بهتر است از این دستگاه به طور منظم و برای مدت کوتاهی روی سنگ استفاده شود.

 

از اشیای عتیقه استفاده نکنید، زیرا نفوذ آب بیش از حد به این سنگ ها ممکن است باعث ترک خوردن یا شکستن آنها شود.

 

استفاده از پاک کننده های مخصوص سنگ آنتیک

 


استفاده از پاک کننده های مخصوص سنگ آنتیک:

 


یکی از راه های تمیز کردن سنگ های آنتیک استفاده از پاک کننده های مخصوص این سنگ است که به راحتی در بازار موجود است.استفاده از پاک کننده های مخصوص به همراه یک برس سفت می تواند به شما کمک کند چربی و کثیفی را از سطح سنگ پاک کرده و به راحتی آن را تمیز کنید.

 

 

البته استفاده از پاک کننده های مخصوص این سنگ نیز حائز اهمیت است، زیرا برخی افراد بدون توجه به آن و بدون مشورت با کارشناسان سنگ، از پاک کننده هایی مانند جوهر نمک که دارای پایه اسیدی یا قلیایی بر روی این ماده هستند استفاده می کنند و باعث کاهش طول عمر می شود.

 

 

  همچنین بهتر است روی این سنگ ها از برس های سیمی بسیار درشت به خصوص پروفیل و چند بعدی استفاده نکنید زیرا باعث ساییدگی و پارگی سطح آنها می شود. حتی مشاهده شده پس از انجام بی ملاحظه این پروسه مصالح دیگر جلا و براقیت قبل را نداشته و محیط، جلوه ای مرده و بی روح می گیرد.

 


استفاده از محلول غلیظ صابون یا مایع ظرفشویی:

 


یکی از ساده ترین راه ها برای تمیز کردن سنگ آنتیک استفاده از محلول غلیظ آب و صابون یا مایع ظرفشویی است. اگر به هر دلیلی به پاک کننده های سنگ های آنتیک دسترسی ندارید یا به روشی ساده و سریع برای تمیز کردن آن سنگ نیاز دارید، می توانید از صابون و مایعات ظرفشویی که PH خنثی دارند با مقداری آب استفاده کنید.

 

 

این مواد نمی توانند مانند شوینده های مخصوص سطح سنگ را تمیز کنند و استفاده از مواد شوینده همچنان توصیه می شود اما در مواقع لزوم استفاده از این ترکیبات نیز کم و بیش موثر است.

 

 

نکات تمیز کردن سنگ آنتیک


نکات تمیز کردن سنگ مصنوعی :

 


دو سطل را با آب داغ پر کنید و در یکی از ظرف ها مقداری ماده شوینده بریزید. تمام تجهیزات خود را که شامل یک سطل کف، یک سطل آب، یک برس سفت، چند حوله کوچک و دستکش پلاستیکی است، به محل تمیزکاری ببرید. دستکش پلاستیکی بپوشید. دستکش از خراشیدگی جلوگیری می کند.

 

 

از بالای یک قطعه سنگ مصنوعی، سنگ تزئینی یا سنگ آنتیک شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. یک برس اسکرابر را در یک سطل آب و صابون فرو کنید و آن را روی سنگ مصنوعی،سنگ تزئینی یا سنگ آنتیک بمالید.

 

پس از شستن چند سنگ، حوله ای را در یک سطل آب تمیز فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید و سپس سطح سنگ مصنوعی را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا کف سنگ از بین برود.

 


اخرین کلام‌ :

 


سنگ آنتیک یکی از سنگ هایی است که زیبایی زیادی دارد.بنابراین برای براق کردن آن حتما نکات ذکر شده را رعایت کنید تا از زیبایی این سنگ کاسته نشود.

Write a comment
Blog archive