تفاوت شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ pvc چیست؟

تفاوت شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ pvc چیست؟

شیلنگ ها یکی از ادوات مهم در صنایع کشاورزی و آبیاری و حتی مصارف دیگر مانند مصارف خانگی می باشد. در واقع شیلنگ ها لوله های خالی به شمار می آیند که از آن ها برای انتقال آب یا دیگر مایعات استفاده می ‌شوند.

 

 

این ادوات انتقال آب ممکن است از متریال مختلفی ساخته شود بنابراین در انواع مختلف و در جنس های متفاوت موجود هستند که شما می توانید بر اساس نیاز خود از آن ها تهیه کنید.

 

 

از انواع مختلف شیلنگ ها می‌توان به شیلنگ سیلیکونی یا شیلنگ پی وی سی اشاره کرد. شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ PVC دو نوع پر کاربرد لوله‌ های تو خالی در صنایع مختلف بوده که هر کدام از آن ها ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد.

 

 

در واقع هر کدام از این دو ماده دارای خواصی می باشد  که آن‌ ها را قادر می ‌سازد در برابر محیطی که در آن قرار می ‌گیرند، مقاومت کنند. در این مقاله از وب سایت نیلان کو قصد داریم تا به بررسی تفاوت شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ pvc بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

شیلنگ pvc و شیلنگ سیلیکونی:

 

 

همان گونه که در بخش مقدمه این مطلب اشاره شده است، شیلنگ های pvc و سیلیکونی هر کدام دارای یک سری ویژگی های خاص هستند و با یک دیگر تفاوت هایی دارند. می توان اذعان داشت که شیلنگ PVC از رزین پلی وینیل کلراید با تثبیت کننده، روان کننده و مواردی از این قبیل ساخته شده است.

 

 

همچنین این شیلنگ با دستگاه قالب گیری تزریقی پرس گرم اکسترود خواهد شد. خاصیت و تفاوت شیلنگ سیلیکونی و pvc  در دارا بودن خاصیت عایق الکتریکی بهتر و مناسب تر شیلنگ pvc می باشد. از طرف دیگر این شیلنگ دارای خصوصیات زیر نیز می باشد:

 

 

شیلنگ pvc

 

 

  • پایداری شیمیایی خوبی دارد. 
  • جذب آب آن بسیار معدود است.
  • چسباندن و استفاده از آن سهل و آسان است.
  • بالاترین مقاومت دما حدود 40 درجه دارد.
  • از جمله لوازم اساسی در انتقال گاز صنعتی به شمار می آید.
  • از ان برای حمل و نقل مایع و مواردی از این قبیل نیز استفاده می شود.
  • لوله های فاضلاب خانگی، لوله های آب و ... معمولا از این متریال ساخته شده اند.

 

 

همچنین باید اشاره شود که شیلنگ سیلیکونی از خاصیت شیمیایی بسیار پایداری برخوردار می باشد. این نوع شیلنگ ها فقط با مواد قلیای قوی و اسید هیدروفلوریک واکنش نشان می دهند و به جز با این مواد، با هیچ مواد دیگری ترکیب نخواهند شد. خاصیت عایق الکتریکی شیلنگ های سیلیکونی و مقاومت در برابر آب و هوا از شیلنگ pvc کمتر می باشد.

 

 

این نوع شیلنگ ها عمدتا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا بی رنگ و بی رایحه و غیر سمی و سازگار با محیط هستند.  

 

 

شیلنگ سیلیکونی و کاربرد آن:

 

 

شیلنگ های سیلیکونی از مواد صد در صد خالص سیلیکون طراحی و ساخته می شوند. به صورت معمول این شیلنگ ها بی رنگ و شفاف هستند اما در برخی از کارخانه ها در رنگ های مختلف نیز آن را تولید می کنند.

 

 

خوشبختانه در شیلنگ های سیلیکونی هیچ گونه مواد سمی وجود ندارد بنابراین می توان به راحتی برای مصارف مختلف از آن ها استفاده کرد.  از جمله نکات مهم و کاربردی درباره شیلنگ های سیلیکونی، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

 

  • شیلنگ های سیلیکونی مقاومت بسیار بالایی در برابر پارگی، دماهای بالا و پایین از خود نشان می دهند و کاربرد آن ها بسیار است.
  • این شیلنگ ها به عنوان شیلنگ های نسوز شناخته می شوند.
  • شیلنگ های سیلیکونی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند به عنوان یک عایق الکتریکی مناسب نیز عمل می کنند.
  • شیلنگ های سیلیکونی در برابر اشعه های مختلف  و دماهای مختلف بسیار مقاوم است.
  • شیلنگ ‌های سیلیکونی تحت هیچ شرایطی مایعات را به خود جذب نخواهد کرد.

 

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که نوع دیگری از شیلنگ وجود دارد که به آن ها شیلنگ های تقویت شده اطلاق می گردد. این شیلنگ ها فشار زیادی تحمل کرده اند و به همین دلیل از  انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشند. شیلنگ های تقویت شده خود به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

 

 

  • شیلنگ های سیلیکونی تقویت شده سیم فلزی خودکار فلکس
  • شیلنگ سیلیکونی تقویت شده پلی استر

 

 

شیلنگ سیلیکونی چیست؟

 

کاربرد شیلینگ های سیلیکونی:

 

 

همان گونه که اشاره کرده ایم، شیلنگ های سیلیکونی کاربردهای متفاوتی در حوزه های مختلف دارد که به صورت زیر به آن ها اشاره می شود:

 

  • شیلنگ های سیلیکونی در دامداری ها و گاوداری ها برای انتقال شیر استفاده می‌شود (دلیل آن این است در برابر میکروب ها و قارچ ها مقاوم است و جایگزین خوبی برای سایر شیلنگ ها به شمار می آید)
  • در آزمایشگاه ها و نیز در حوزه  پزشکی از شیلنگ های سیلیکونی استفاده می‌شود. (یکی از مهم ترین دلایلی که در آزمایشگاه ها و مصارف پزشکی از شیلنگ سیلیکونی استفاده می‌شود این است که این شیلنگ ها سمی نیستند. )
  • از این شیلنگ ها همچنین  در بخاری ها و سیستم های سرمایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در دستگاه های قهوه ساز شیلینگ های سیلیکونی کاربرد بسیاری دارند به دلیل آن که در هنگام استفاده از آن هیچ رنگ و بویی را عبور نمی‌دهد.

 

 

شیلنگ های pvc:

 

 

یکی دیگر از انواع شیلنگ ها، شیلنگ های pvc  می باشد. همان گونه که می دانید، امروزه اکثر شیلنگ ها از جنس پی وی سی طراحی و ساخته می شوند که در صنعت ساختمان سازی از این نوع شیلنگ ها یا لوله ها استفاده می گردد.

 

 

 دلیل استفاده فراوان از شیلنگ های pvc این است که مواد اولیه این شیلنگ ها به راحتی در دسترس خط تولید است مورد توجه قرار گرفته است. 

 

 

شیلنگ های pvc  به منظور انتقال مایعات نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما بیشترین کاربرد آن ها برای منازل است. این شیلنگ ها به دو دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

 

 

1)شیلنگ های پی وی سی شفاف

 

 

  • شیلنگ های شفاف نرم تر می‌باشند و  شیلنگ ها هر چقدر نرم تر باشند مقاومت پایین تری دارند.
  • از نظر مشخصات سطح بیرونی شیلنگ ها شفاف سطح صاف تری دارند و معمولا مایع درون آن‌ها مشخص است.

 

 

2)شیلنگ های پی وی سی کدر

 

 

  • از نظر میزان مقاومت شیلنگ های کدر مقاوم تر هستند، به دلیل آنکه این شیلنگ ها ضخیم تر تولید می‌شوند.
  • از نظر کاربرد شیلنگ های کدر در مکان های استفاده می‌شود که زیبایی ظاهری شیلنگ اهمیت چندانی ندارد.
  • شیلنگ های کدر به خاطر مقاومت آن ها دارای  پرزها و شیارهای خاصی است.

 

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که از نظر مشخصات سطح درونی هر دو شیلنگ تقریبا یکسان هستند. سطح درونی آن ها صاف است به خاطر این که آب یا مایع به راحتی جریان داشته باشد.

 

 

ویژگی های شیلنگ pvc چه می باشد

 

 

ویژگی های شیلنگ pvc چه می باشد؟

 

 

شیلنگ های pvc از ویژگی های خاصی برخوردار هستند که همین موضوعات سبب شده است تا استفاده از آن ها در صنعت ساختمان سازی افزایش یابد. از جمله ویژگی های مهم شیلنگ های pvc به شرح زیر می باشد:

 

 

  • شیلنگ های pvc بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد و به همین دلیل در برابر شکستگی و پارگی مقاوم است.
  • این شیلنگ ها به گونه ای طراحی شده اند که برابر اشعه های مضر استقامت دارند.
  • شیلنگ های پی وی سی به راحتی تغییر شکل داده و به خاطر فراوانی مواد اولیه قیمت کمتری نسبت به سایر شیلنگ ها دارد.
  • شیلنگ های pvc در رنگ بندی های مختلف تولید می‌شوند
  • .این شیلنگ ها عمدتا چند لایه می باشد و به همین دلیل از طول عمر بسیار مناسبی برخورداراند.
  • خوشبختانه pvc به دلیل این که از مواد پتروشیمی تولید می‌شود و به راحتی در دسترس است. بنابراین شیلنگ های pvc  در بازار به وفور یافت می شوند.

 

 

دو نکته بسیار مهم

 

 

  • به هنگام خرید شیلنگ های پی وی سی باید به نکاتی همچون قطر داخلی و خارجی، فشار ترکیدگی و وزن آن توجه بسیاری داشته باشید.
  • اگر شما برای انتقال مواد شیمیایی از شیلنگ استفاده می‌کنید پس باید شیلنگ شما در برابر فشارها مقاوم باشد شیلنگ پی وی سی یک انتخاب مناسب است.

 

 

تفاوت بین شیلنگ سیلیکونی و شیلنگ PVC در چیست؟

 

 

همان گونه که از مطالب ذکر شده در فوق متوجه شده اید، شیلنگ های سیلیکونی و شیلنگ های pvc با یک دیگر تفاوت های بسیاری دارند. در زیر به بررسی هر کدام از تفاوت های بسیار مهم این دو شیلنگ می پردازیم. با نیلان کو همراه باشید.

 

 

 تحمل دمایی در شیلنگ های pvc  و سیلیکونی:  

 

 

لازم به ذکر است که محدوده تحمل دمایی دو شیلنگ با یک دیگر تفاوت دارد! شیلنگ ‌های پی ‌وی ‌سی فقط برای سیستم ‌های آبرسانی مناسب می باشند که دمای آن‌ها از 45 درجه سانتیگراد بالاتر نرود! اما شیلنگ های سیلیکونی برای محدوده دمایی بین 60 تا 200 درجه سانتی‌گراد نیز مناسب است.

 

 

همین موضوع سبب می شود که بتوان از شیلنگ های سیلیکونی در مکان‌ها و شرایط محیطی مختلفی استفاده کرد.

 

 

 

دامنه کاربرد شیلنگ های سیلیکونی و pvc:

 

 

دامنه کاربرد این دو شیلنگ نیز با یک دیگر تفاوت دارد! از شیلنگ های PVC می توان در بسیاری از صنایع مانند مصالح ساختمانی، بسته بندی و پزشکی به راحتی بهره برد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که استفاده از شیلنگ های pvc در صنعت ساختمان سازی سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص داده و این سهم تقریبا 60 درصد می باشد.

 

 

پس از آن استفاده از شیلنگ های  pvcدر صنعت بسته بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در بخش‌ های مختلفی از آن استفاده می شود.

 

 

لازم به ذکر می باشد که شیلنگ های سیلیکونی به صورت عمده در سیستم حمل و نقل هوایی، الکترونیک، نفت، انتقال مواد شیمیایی، ماشین آلات، برق، پزشکی، گاز، مواد غذایی و سایر بخش‌های صنعتی استفاده های فراوانی می شود.

 

 

در واقع یکی از پر کاربردترین شیلنگ ها در صنعت، شیلنگ های سیلیکونی می باشد! از آنجایی که خواص شیلنگ سیلیکونی بسیار بوده و مقاومت بیشتری هم در برابر شرایط محیطی دارد، کاربرد آن از شیلنگ های pvc بسیار بیشتر خواهد بود.

 

 

بو در شیلنگ های پی وی سی و سیلیکونی

 

 

بو در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

 

 

یک موضوع دیگر در شیلنگ ها، بوی موادی است که در ساخت آن ها به کار گرفته می شود. در این راستا باید اشاره شود که ماده اولیه ساخت شیلنگ سیلیکونی، ماده‌ ای کاملا بی ضرر، غیر سمی و بی مزه می باشد اما در فرآیند تولید شیلنگ PVC با استفاده از برخی مواد افزودنی، گاهاً بویی خاص احساس می شود.

 

 

 

طول عمر شیلنگ های سیلیکونی و pvc:

 

 

یکی دیگر از تفاوت های بسیار مهم این دو شیلنگ ها، طول عمر شیلنگ pvc و سیلیکونی می باشد. لازم به ذکر است که هر دو این شیلنگ‌ها دارای طول عمر بسیار بالایی هستند و به راحتی خراب نمی شوند.

 

 

اما باید اشاره داشت که شیلنگ سیلیکونی می ‌تواند برای مدت زمان طولانی‌ تری بدون مشکل به کار خود ادامه داده و نیازی به تعمیر یا تعویض پیدا نکند. شیلنگ pvc نیز از طول عمر مناسبی برخوردار است اما برخی از عوامل ممکن است باعث خرابی در این نوع شیلنگ ها بشود.

 

 

انعطاف پذیری در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

 

 

 همان گونه که می دانید سیلیکون یک ماده لاستیکی و PVC یک ماده پلاستیکی می باشد. همین موضوع نشان می دهد که انعطاف پذیری شیلنگ سیلیکونی به مراتب بالاتر از شیلنگ پی‌ وی سی می باشد. علاوه بر طول عمر کمتر، لاستیک‌ ها راحت ‌تر شکاف برداشته و یا دچار پوسیدگی می شوند!

 

انعطاف پذیری شیلنگ پی وی سی و سیلیکونی

 

 

صدای تولید شده در شیلنگ های pvc و سیلیکونی:

 

 

لازم به ذکر می باشد که شیلنگ سیلیکونی به میزان قابل توجه‌ای صدا را کاهش داده و باعث می ‌شود سیستمی کم سر و صدا داشته باشید.

 

سخن پایانی:

 

 

انتخاب میان شیلنگ pvc و سیلیکونی، به کاربردی که از آن شیلنگ می خواهید مربوط است. می‌توان گفت شیلنگ سیلیکونی توانایی بیشتری در صنایع مختلف نشان داده و برای یک مجموعه خرید آن مقرون به صرفه‌تر از سایر شیلنگ‌ها است. اما چنانچه محدودیت بودجه دارید، شیلنگ پی‌وی‌سی هم انتخاب خوبی خواهد بود.

 

 

در واقع از شیلنگ های pvc در مصارف ساختمان سازی استفاده های بسیاری می شود. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت نیلان کو مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید.

Write a comment
Blog archive