توصیه هایی برای افزایش طول عمر طناب ابریشمی

افراد زیادی برای انجام امور روزانه و کاری خود از طناب‌ها در جنس‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای استفاده از طناب لازم است به یکسری اصول توجه شود تا با نگهداری درست از آن، بتوانید طولانی مدت از طناب استفاده کنید. در این مقاله به شما توصیه هایی برای افزایش طول عمر طناب ابریشمی ارائه خواهیم داد .

اهمیت نحوه نگهداری از طناب

طناب ها در جنس‌های مختلف، کاربرد گوناگونی دارند. برخی اوقات طناب‌ها برای کارهای روزانه و سبک مورد استفاده قرار می گیرند که نگهداری از آن‌ها با نگرانی کمتری دارد. اما در برخی از کارها انواع طناب یک عضو اصلی به شمار می روند که فشار زیادی را تحمل می‌کند. لذا برای نگهداری از این نوع طناب و جلوگیری از خطرات احتمالی باید برای حفظ و نگهداری آن  ها تلاش کنید. در مورد طناب‌های خاص و گران قیمت مانند طناب کوهنوردی ، طناب قایقرانی و… نیز باید توجه کافی داشته باشید تا با نگهداری اصولی از آن‌ها از هزینه مجدد برای خرید آن جلوگیری کنید.

اهمیت نحوه نگهداری از طناب

توصیه هایی برای افزایش طول عمر طناب ابریشمی

  • انتخاب محل نگهداری مناسب

اولین و مهم‌ترین نکته که باید به آن توجه کرد، محل نگهداری طناب است . با توجه به این مسئله لازم است تا محل مناسبی را برای قرار دادن طناب انتخاب کنید. برای مثال انواع طناب دریایی به مکانی دور از تابش مستقیم نور خورشید و رطوبت نیاز دارند . با اینکه استفاده از مواد اولیه مناسب و مقاوم در برابر عوامل محیطی در ساخت این طناب‌ها استفاده می شوند اما با رعایت کردن برخی نکات مانند انتخاب محل مناسب، می‌توان به افزایش طول عمر مفید آن کمک کرد. به همین دلیل بهتر است برای افزایش طول عمر طناب پس از جمع کردن درست آن، در محلی مناسب و دور از هر گونه رطوبت و عوامل آسیب زا نگهداری شود.

  • جمع کردن صحیح

راه های گوناگونی برای نگهداری از طناب‌های ابریشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است بدانید که جمع کردن مناسب و اصولی یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش طول عمر طناب محسوب می شود . رعایت این نکات علاوه بر افزایش طول عمر، موجب افزایش ایمنی کار هم خواهد شد.  بنابراین بهتر است که پس استفاده آن را به درستی جمع کرده و در محل مناسبی قرار دهید.

  • جلوگیری از بریدگی

طناب‌های دریایی دارای استحکام و قدرت بالایی در برابر فشار وارد شده به الیاف‌شان هستند. با اینکه در این طناب ها استحکام بالا در برابر کشیدگی تضمین شده است ولی باید در توجه داشته باشید که برخورد با اشیای تیز به راحتی موجب پارگی طناب خواهد شد. به همین دلیل یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر طناب، مراقبت از آن ها در مقابل بریدگی، پارگی و کشیدگی بر روی اجسام تیز است . با توجه به این مسئله بهتر است که به کمک افراد متخصص در فواصل زمانی مشخص به بازدید دوره‌ای طناب بپردازید.

شستشوی صحیح به منظور افزایش طول عمر طناب

  • شستشوی صحیح به منظور افزایش طول عمر طناب

طناب هم مانند هر وسیله دیگری به تمیز کردن از هر مواد آلاینده‌ای بر روی خود نیاز خواهد داشت. این مسئله تاثیر زیادی در نگهداری درست انواع طناب با الیاف متفاوت صدق می‌کند. آب و صابون بهترین ماده برای انجام تمیزکاری خواهد بود . برای انجام این کار، نخستین کار این است که طناب را با صابون تمیز کرده و سپس با آب سرد آن را شستشو دهید . استفاده از هر نوع ماده دیگری برای انجام این کار می‌تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد . بهتر است پس از انجام این مراحل طناب را باز کرده و اجازه دهید تا در سایه به خوبی خشک شود. این کار می‌تواند در جلوگیری از نفوذ رطوبت و کپک در آن موثر باشد .

سخن پایانی

همانطور که به آن اشاره کردیم طول عمر طناب ابریشمی به عوامل مختلفی بستگی دارد که کیفیت مواد اولیه و شیوه نگهداری از آن مهم‌ترین نکته است. پس در گام نخست طنابی باکیفیت تهیه کنید و سپس با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله نسبت به نگهداری اصولی از آن اقدام کنید. برخی اوقات توجه به نکات ریز می‌تواند طول عمر طناب شما را تا یکسال افزایش دهد و از صرف هزینه و خرید دوباره جلوگیری شود . همچنین به شما توصیه می کنیم حتما طناب خود را در جایی تاریک و خشک نگهداری کنید و آن را از خطراتی همچون جویده شدن توسط جانداران موذی در امان نگه دارید.

Write a comment
Blog archive