سنگ قیچی چیست؟

یکی از سنگ‌های ساختمانی سنگ قیچی یا سنگ گیوتین است. این سنگ در واقع جزء دسته سنگ‌های آنتیک بوده و از سنگ‌های دکوراتیو به شمار می‌آید. سنگ گیوتین یک سنگ طبیعی است که در ابعاد و اندازه‌های مشخص برش داده می‌شود. اینکه سنگ قیچی یا گیوتین در اشکال، طرح و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند، باعث شده تا کاربردهای متعددی در ساختمان داشته باشد. از جمله کاربردهای این سنگ در نمای بیرونی ساختمان می‌باشد که باعث شکیل‌تر شدن ساختمان می‌شود.در این نوشتار قصد داریم تا شما را با این سنگ زیبا بیشتر آشنا کنیم.

سنگ قیچی چیست؟

این سنگ متعلق به دسته سنگ‌های تزیینی بوده و قطعات تراورتن، مرمریت با انواع رنگ‌ها و طرح‌ها تولید می‌گردد. سنگ قیچی را با چیدمان قطعات و تکه‌های شکسته در کنار یکدیگر و چسباندن آنها با ملاتی بر پایه رزین تولید می‌کنند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت این سنگ از ترکیب شن، ضایعات و مخلوط آن با مواد افزودنی دیگر ساخته می‌شود.

 ایده استفاده از سنگ‌های آنتیک مانند قیچی، از دید طراحان و سازندگان بسیار خلاقانه بوده و از آن در ساختمان‌های مختلف بسیار استفاده می‌کنند. کاربردهای سنگ گیوتین، چه در فضای داخلی و چه در فضای بیرونی ساختمان به خوبی نمایان خواهد بود. این سنگ در طول ۱۰ سانتیمتر و عرض ۳ الی ۴ و ضخامت یک و نیم سانتی متر در کارخانه‌ها تهیه و تولید می‌شود. امکان دارد از این سنگ با طول بیش از ۱۰ سانتیمتر نیز استفاده کنند. سنگ گیوتین یا قیچی دارای زوایای ۹۰ درجه می‌باشد و در سطح آن نقش‌های برجسته و نامنظمی به چشم می‌خورد.سنگ آنتیک

نمونه نقش سنگ گیوتین

سنگ انتیک گیوتین

نمونه طراحی سنگ آنتیک گیوتین

ویژگی‌های سنگ گیوتین یا قیچی

همانطور که می‌دانید انواع سنگ‌های ساختمانی دارای ویژگی‌های متعددی هستند. سنگ قیچی نیز به عنوان یک سنگ ساختمانی دارای ویژگی و مزیت‌های بسیاری بوده و همین ویژگی‌ها آن را به یک سنگ محبوب در بین سازندگان تبدیل کرده است. از ویژگی‌های این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • نصب آسان
  • قیمت مناسب
  • نصب بر هر نوع دیوار گچی سرامیکی و سیمانی
  • مقاومت بالا در برابر آتش یخ زدگی و سایش

علاوه بر مزایا و ویژگی‌هایی که برای سنگ گیوتین گفته شد، این سنگ دارای معایب اندکی نیز می‌باشد. اولین عیبی که به این سنگ وارد است، این است که اگر در جایی استفاده شد، دیگر به راحتی قابل جدا شدن نیست. عیب دیگری که می‌توان به این سنگ گرفت، این است که قابلیت استفاده بر روی سقف را ندارد.

سنگ آنتیک گیوتین

نمونه طراحی سنگ گیوتین برای خانه

سنگ آنتیک گیوتین

طراحی دیوار خانه با سنگ گیوتین

کاربرد سنگ قیچی یا گیوتین

این نمونه سنگ به علت تنوع در طرح و رنگ و داشتن ابعادهای متعدد، در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌رود. اما می‌توان گفت که همانند سایر سنگ‌های آنتیک، عمده کاربرد آن برای نمای بیرونی ساختمان‌ها می‌باشد. همانطور که می‌دانید این سنگ دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشد. همچنین ساختار آن به این ترتیب است که دارای یک سطح صاف است و این سطح برای چسباندن به دیوار اصلی نما بسیار مناسب است. آن سطح سنگ قیچی که نامنظم است، بر روی کار قرار گرفته و زیبایی خاصی به ساختمان شما می‌بخشد.

کاربرد در نمای خارجی

همانطور که قبلا هم اشاره شد، سنگ قیچی جزء سنگ‌های دکوراتیو است و دارای خاصیت درخشندگی می‌باشد.  معمولاً از سنگ گیوتین یا قیچی در نمای خارجی ساختمان به ویژه قسمت‌های ورودی استفاده می‌کنند. با توجه به رنگ بندی و تنوع بالایی که این سنگ ساختمانی دارد، می‌تواند نماهای ورودی ساختمان را بسیار زیبا کند.

کاربرد در نمای داخلی

در چند سال اخیر از این سنگ دکوراتیو در دکوراسیون داخلی نیز به وفور استفاده شده است. از ترکیب کردن سنگ قیچی با مصالحی مانند چوب، کاغذ دیواری و سنگ‌های دیگر، نمونه‌های زیبایی از نمای داخلی  را خلق می‌کنند. از این سنگ در دیوارهای پشت ویترین و دیوار پشت تلویزیون یا شومینه برای زیباسازی استفاده می‌کنند. کاربرد دیگری که این سنگ در نمای داخلی دارد، به کار بردن آن به عنوان سنگ بین کابینت، دیوار نشیمن و دیوار پذیرایی است.

انواع سنگ‌های قیچی یا گیوتین

این سنگ دارای انواع مختلفی است که از بین آن می‌توان به سه مدل اشاره کرد که از مطرح‌ترین و پرکاربردترین سنگ‌های گیوتین به شمار می‌روند. این سنگ‌ها شامل سنگ گیوتین شکلاتی، سنگ گیوتین تنه درختی و گردویی و سنگ قیچی زرد و قرمز هستند. این سنگ‌ها مانند سایر سنگ‌های ساختمانی رنگی، می‌توانند کاربردهای بسیار متنوع و زیبایی در ساختمان‌سازی داشته باشند.

سنگ دکوراتیو یا آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک  که به عنوان سنگ دکوراتیو نیز شناخته می‌شود از قرار دادن قطعات شکسته سنگ و خرده سنگ کنار هم (ضایعات و باطله‌های سنگ‌های تراورتن) و چسباندن آن‌ها با ملات‌هایی که پایه زرینی دارند تولید می‌شوند و به عبارتی از مجموع و ترکیب باطله‌ها و ضایعات سنگ‌های تزیینی تراورتن با مواد افزاینده مختصر دیگر به‌ دست می‌آیند.

ایده پدید آمدن سنگ‌های آنتیک از آنجا شکل گرفت که طراحان و آرشیتکت‌ها به‌ منظور هر چه زیباتر کردن فضاها اعم از فضاهای بیرونی و درونی ساختمان‌ها و کف‌پوش‌ها و محوطه‌سازی‌های بیرونی نیاز به سنگ‌هایی با فاکتورهای مورد نظر خویش را احساس می‌کردند به‌علاوه پیشرفت صنعت ساختمان و سلیقه‌های مختلف این نیاز را بیان می‌کرد که سنگ‌هایی با طرح‌های مختلف و فاکتورهای فیزیکی و مکانیکی با کیفیت بالا و قیمت مناسب باید در دسترس باشد.

سنگ انتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک در طراحی دیوار اشپزخانه

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک

 

طریقه ساخت سنگ آنتیک:

سنگ آنتیک از ترکیب قطعات کوچک و شکسته سنگ‌ تراورتن و مواد چسباننده تشکیل می‌شود. استفاده از ضایعات سنگ‌های تزئینی مانند سنگ‌ تراورتن سبب می‌شود علاوه بر افزایش بهره‌وری از مواد عالی موجود در طبیعت، محصولات سنگی با طرح‌های زیبا و چشم‌نواز ایجاد گردد. طراحان و معماران جهت زیباسازی نمای بیرونی و داخلی ساختمان‌ها و همچنین محوطه‌ سازی فضای ویلا و باغ‌ها از این نوع سنگ استفاده می‌کنند. ویژگی‌های منحصر به فرد فیزیکی و مکانیکی سنگ آنتیک موجب شده در سال‌های اخیر بازار فروش آن بطور قابل توجهی افزایش یابد. سنگ‌ تراورتن ممکن است بطور طبیعی و یا در هنگام استخراج از معدن دارای شکاف و شکستگی‌هایی باشد. وجود چنین نقص‌‌هایی موجب می‌شود سنگ مورد نظر به عنوان ضایعات شناخته شود. علاوه بر این در هنگام فرآوری و برش این سنگ‌ها در کارخانه قطعات کوچک جدا شده از آن‌ها را نیز می‌توان به عنوان ضایعات در نظر گرفت. در گذشته بخش عمده‌ای از این ضایعات جهت تهیه پودرسنگ استفاده می‌شد. مقاومت مناسب ضایعات سنگ‌های دولومیت، منیزیت، آهک متراکم و ماسه سنگ‌های آهکی که از آن‌ها در تولید سنگ آنتیک استفاده می‌شود موجب ظهور بسیاری از ویژگی‌ها در آن می‌شود.

سنگ آنتیک

نمونه طرح دیوار با سنگ آنتیک

نمونه طراحی اتاق خواب با سنگ آنتیک

 

۱-سرعت نصب و آسانی اجرا

۲-وزن سبک نسبت به سنگ آنتیک

۳-طول عمر بالاست

۴-مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت

۵-قیمت مناسب

۶-در برابر حرارت و اشتعال مقاوم بوده و ضد اشتعال می باشند

۷-دوام و استحکام بالا

۸-تنوع زیاد در رنگ مدل اندازه طرح چینش و نوع سنگ .

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک در طراحی آشپزخانه

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک در طراحی آشپزخانه

1-احتمال تجمع حشرات در میان بند های سنگ وجود دارد.

2-قابلیت رنگ پذیری ندارند و اگر بعد از مدتی بخواهید دکوراسیون فضا را تغییر دهید، باید سنگ ها را جدر کنسد و حتی اگر فضای گرد و قوس داری را هم داشته باشید نمی توانید از این سنگ ها استفاده کنید .

3-وزن سنگین سنگ های آنتیک و در مواقع بحرانی از جمله زلزله خطر ساز می باشند. توجه داشته باشید که از سنگ های آنتیک نمی توان بر روی سقف استفاده نمود و تنها قابل استفاده بر روی دیوار هستند.

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک در طراحی راهرو

سنگ آنتیک

نمونه طراحی سنگ آنتیک

Write a comment
Blog archive