شیلنگ های فلکسیبل و کاربردهای آنها

 شیلنگ های فلکسیبل و کاربردهای آنها

شیلنگ فلکسیبل در صنایع برای انتقال طیف وسیعی از سیالات از جمله سیالات گازی مانند هوا، بخار، گازها و مایعات مانند آب، روغن و مواد شیمیایی استفاده می شود.

 

 

این یک نوع لوله است که برای اتصال دو نقطه دور به منظور حمل آسان این مواد استفاده می شود. شیلنگ های فلکسیبل دارای اهرمی نسبت به شیلنگ های سفت و سخت هستند زیرا می توانند تحت بارگذاری بدون شکستگی تسلیم شوند. در این مقاله از وبسایت نیلانکو، شیلنگ های فلکسیبل چیست و کاربردهای آنها را پوشش خواهیم داد.

 

 

می توانید شیلنگ فلکسیبل را با قیمت های مقرون به صرفه خریداری کنید. برترین تولید کننده شلنگ های فلکسیبل، شیلنگ های فلکسیبل را برای اهداف مختلف صنعتی تولید می کند. این شیلنگ ها از غیر فلزات مانند پلاستیک نرم یا لاستیک مصنوعی ساخته شده اند.

 

 

 

در مقابل، لوله‌های صلب از بتن، خاک رس یا آهن شکل‌پذیر ساخته شده‌اند که توانایی آن‌ها را در تسلیم شدن تحت بار بدون آسیب رساندن محدود می‌کند.

 

 

 

شیلنگ فلکسی چیست؟

 

 

شیلنگ فلکسی نوع رابط برای انتقال سیالات و گازها به بخش های دیگر است. hdk شیلنگ  به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی برای انتقال آب هایی که از مواد خورده تشکیل می شوند، استفاده می شود. معمولا از شیلنگ‌فلکسی برای انتقال گازهای پر فشار، انتقال آب در زمین کشاورزی و پکیج ها استفاده می شود.

 

 

شیلنگ‌فلکسی در ابعاد و سایزهای مختلفی متناسب به کاربردی و سفارش مشتری ساخته می شوند. شیلنگ های فلکسی خرطومی شکل هستند و به دلیل انعطاف پذیری بالا باعث سهولت کارها می شوند.

 

 

 

چرا استفاده از لوله ی فلکسیبل اهمیت دارد

 

 

چرا استفاده از لوله ی فلکسیبل اهمیت دارد؟

 

 

امروزه الکتریسیته بخشی جدانشدنی از خانه ها و دفاتر می باشد. زیرا برق یک نیاز مشترک و اجتناب ناپذیر برای زندگی راحت شده است.

 

 

که برای استفاده از برق و الکتریسیته در ساختمان ها نیازمند کابل کشی درون ساختمان برای انتقال برق به نقاط مختلف هستیم و برای اینکه بتوانیم از سلامت کابل ها و سیم های ساختمانی اطمینان کافی داشته باشیم باید از ابزارآلاتی مثل لوله های فلکسیبل باید استفاده شود تا از هرگونه آسیب نظیر گرمای شدید، رطوبت و حتی خوردگی که ممکن است کابل ها و سیم ها را تهدید کند جلوگیری به عمل آوریم. لوله پلی امید پلی اتیلن نیز به شکل دیگری این کار را انجام میدهند

 

 

۳ نوع شیلنگ انعطاف پذیر :

 

 

شلنگ فولادی ضد زنگ :

 

 

 

از دو جزء مجزا ساخته شده است. قسمت اول یک لوله نازک موجدار است که هسته شیلنگ فولادی ضد زنگ را تشکیل می دهدلوله راه راه به آن انعطاف پذیری می دهد تا در هر جهت حرکت کند. علاوه بر این لوله، از یک سیم فولادی ضد زنگ نیز در اطراف هسته تشکیل شده است. سیم خط داخلی را پوشش می دهد و یک لایه محافظ برای شلنگ ایجاد می کند.

 

 

 

انعطاف پذیری شلنگ فولادی ضد زنگ آن را برای مصارف مختلف صنعتی مناسب می کند. شیلنگ های فولادی ضد زنگ سخت، انعطاف پذیر هستند و دوام بیشتری دارند. همچنین می تواند به طور موثر در برابر گرما و خوردگی مقاومت کند. این خواص به آن اجازه می دهد در شرایط محیطی سخت و مناسب زنده بماند. لوله داخلی موجدار شیلنگ را قادر می سازد تا مواد گازی و مایع را انتقال دهد.

 

 

 

شلنگ فولادی ضد زنگ در صنایع پتروشیمی، ذوب شیمیایی، صنعت خودروسازی و صنعت تولید برق مورد استفاده قرار می گیردهمچنین در اصلاح ناهماهنگی لوله ها استفاده می شود. همچنین می تواند ارتعاشات تولید شده در ماشین آلات صنعتی را جذب کند.

 

 

شیلنگ پیچ خورده

 

 

شیلنگ پیچ خورده PTFE :

 

 

 

شیلنگ پیچ خورده PTFE به سه گروه طبقه بندی می شود. اولین شیلنگ پیچ خورده PTFE “فقط لوله” است. این شامل یک لایه پایه از لوله های پیچ خورده PTFE است و سبک وزن است. می تواند تحت فشار کم کار کند.

 

 

 

نوع دوم لوله پلیمری بافته شده است. با مونوفیلامنت پلی پروپن نارنجی پوشیده شده است. سومین شیلنگ پیچ خورده PTFE فولاد ضد زنگ است. دارای قابلیت مقاوم در برابر فشار بالا بوده و می توان از آن در محیط های سخت استفاده کرد.

 

 

 

لوله شیلنگ PTFE صاف :

 

 

از یک تکه لوله PTFE ساخته شده است. دارای روکش بدون درز، انعطاف پذیری عالی و حداقل تخلخل است. می تواند در برابر اکسیداسیون تحت حضور مواد شیمیایی مقاومت کند.

 

 

انواع شیلنگ فلکسی

 

 

انواع شیلنگ فلکسی :

 

 

 

شیلنگ های فلکسی در انواع مختلفی ساخته می شوند. به طور کلی شیلنگ های فلکسی در دو نوع ارتجاعی و ثابت ساخته می شوند. در ادامه به توضیح ویژگی ها و کاربرد هر کدام از شیلنگ های فلکسی می پردازیم.

 

 

شیلنگ فلکسی ثابت: نوعی شیلنگ‌فلکسی هستند که قالبیت ارتجاعی ندارند. این نوع شیلنگ ها به دلیل نداشتن خاصیت ارتجاعی، دو یا چند برابر نمی شوند و حالت اولیه خود را حفظ می کنند. معمولا از شیلنگ های فلکسی ثابت برای انتقال گاز و آب در پکیچ های گرمایشی ساختمان ها استفاده می شود.

 

 

شیلنگ فلکسی ارتجاعی: نوعی شیلنگ فلکسی هستند که به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی، قابلیت بزرگ تر شدن دارند. طول این شیلنگ ها دو یا چند برابر می شود.

 

 

معمولا در مکان هایی که نیاز به شیلنگ هایی با طول زیاد است، از شیلنگ‌فلکسی ارتجاعی استفاده می شود. شیلنگ‌فلکسی ارتجاعی نسبت به مدل ثابت آن کاربرد بیشتری دارد. این شیلنگ ها به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا در بسیاری از کارهای ساختمانی استفاده می شوند.

 

 

 

کاربردهای شیلنگ انعطاف پذیر :

 

 

 

شیلنگ های انعطاف پذیر کاربرد گسترده ای دارند. برخی از کاربردهای معمول آن عبارتند از:

  • برای حمل ایمن سوخت از شلنگ سوخت انعطاف پذیر استفاده می شود.
  • برای انتقال مایعات تحت فشار بالا در صنعت نفت استفاده می شود.
  • در صنایع شیمیایی و پزشکی، به مایعات و گازها اجازه می دهد تا به سرعت در اطراف حرکت کنند.
  • برای حمل هوا از کمپرسورهای سطحی یا مخازن هوا استفاده می شود.
  • مانند شلنگ آتش نشانی برای انتقال سریع آب به محل آتش نشانی یا خدمات آتش نشانی عمل می کند.
  • می تواند آب را به شلنگ آبپاش/باغ منتقل کند.
  • برای آبیاری گیاهان برای آبیاری قطره ای استفاده می شود.
  • برای ردیابی گرما استفاده می شود.

 

 

همچنین برای لوله های بخاری خودکار، مجرای تهویه، خطوط مکش متوسط، اگزوز خودرو، مجرای جمع آوری گرد و غبار، کانال دمنده هوا، مجرای سیم کشی، زره لوله خنک کننده، ورودی هوای کاربراتور، گرانول خاکستر داغ و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

 

 

 

اجزای یک شیلنگ فلکسیبل :

 

 

 

یک شلنگ فلکسیبل دارای چهار جزء ضروری است.

 

لوله راه راه: جزء اصلی یک شیلنگ انعطاف پذیر است. این نقش حیاتی در تامین ویژگی‌های ارزش افزوده مجموعه، مانند خواص مقاوم در برابر خوردگی، درجه فشار و انعطاف‌پذیری داردحداقل شعاع خم دینامیکی انعطاف پذیری شیلنگ را بیان می کند.

 

 

 

قیطان: دومین جزء شلنگ انعطاف پذیر است. این به توانایی مجموعه برای مقاومت در برابر فشار بالا کمک می کند. عوامل متعددی مانند شعاع سیم، تعداد سیم‌ها در هر حامل و روی دستگاه بافندگی، و درصد پوشش قیطان به عملکرد بافت سیم کمک می‌کنند. عملکرد مناسب چرخه عمر شلنگ را طولانی تر می کند.

 

 

 

یقه های قیطانی: شیلنگ موجدار داخلی و قیطان را در طی فرآیند جوشکاری کلاهک به مهره جوش کلاهک متصل می کند. از راه راه نزدیک جوش کلاهک محافظت و جدا می کند. یقه های بافته اطمینان حاصل می کنند که تنش خمشی به درستی روی شیار سمت راست توزیع شده است. این باعث حفظ چرخه عمر مجموعه شلنگ انعطاف پذیر می شود.

 

 

 

اتصالات انتهایی: جزء نهایی است. انتخاب فیتینگ انتهایی مناسب ضروری است. برای انتخاب مناسب باید اندازه، آلیاژ و فشار مورد نیاز برنامه را بررسی کنید. انتخاب مناسب اجازه می دهد تا شیلنگ انعطاف پذیر به گونه ای سفارشی شود که در برنامه مورد نظر قرار گیرد.

 

 

نحوه نصب کردن لوله های فلکسی

 

 

نحوه نصب کردن لوله‌های فلکسی :

 

 

 

همان‌طور که گفته شد جهت نصب لوله‌های فلکسی به دیوار باید از بست‌های مخصوصی استفاده کنند. سایز بست‌ها با توجه به سایز و اندازه لوله فلکسی موردنظر انتخاب می‌شود. در هنگام نصب توجه داشته باشید که از بست متناسب با لوله فلکسی مورد نظر استفاده کنید.

 

 

 

کلام آخر

 

 

 

لوله فلکسی یا لوله خرطومی به لوله‌هایی گفته می‌شود که در پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی برای محافظت از کابل‌های برق کاربرد دارد. این لوله از انعطاف و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و برای محافظت از کابل‌ها در برابر رطوبت و تابش نور مستقیم آفتاب بسیار مناسب است.

 

 

لوله فلکسیبل در دو نوع روکش دار و بدون روکش تولید می‌شود و همچنین سایزهای مختلفی دارد که باید با توجه به پروژه موردنظر از سایز مناسب آن استفاده شود. نصب این لوله‌ها بسیار آسان است و برای اتصال آن به دیوار از بست‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

Write a comment
Blog archive