معرفی انواع تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن

معرفی انواع تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن

تسمه PP یک پلیمر افزودنی ترموپلاستیک می باشد که از ترکیب مونومرهای پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود و برای کاربردهای مختلفی دارد . در این مقاله به بررسی و معرفی انواع تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن می پردازیم با ما همراه باشید .

تسمه بسته بندی چیست ؟

ساخت تسمه‌های بسته‌بندی با استفاده از مواد پلاستیکی (پلیمری) و فلزی صورت می گیرد . تسمه‌های بسته‌بندی به منظور افزایش استحکام بسته‌بندی کالاها ، کنار هم نگه‌داشتن بسته‌ها روی پالت‌ها ، حمل و نقل و جابجایی آسان اقلام مختلف و نگهداری بهینه محصولات مورد استفاده قرار می گیرند .

تسمه‌های بسته‌بندی به 2 دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتنداز : تسمه‌های پلاستیکی (پلیمری) و فلزی . بستن محموله‌ها با تسمه‌های بسته‌بندی سبب جلوگیری از آسیب‌دیدگی و لغزش آن‌ها می گردد . لازم به ذکر است که به منظور استفاده از این تسمه‌ها باید از دستگاه تسمه‌کش استفاده گردد .

معرفی انواع تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن

از انواع تسمه بسته بندی می توان به تسمه پلی‌پروپیلن (PP) اشاره کرد این تسمه از مواد پلاستیکی (پلیمری) ساخته می‌شود . تسمه پلی‌پروپیلن (PP) از استحکام و میزان کشش بالایی برخوردار است ولی بازیابی پایینی دارد . این ویژگی سبب می شود که این تسمه‌ها برای بسته‌بندی و پالت‌بندی طیف گسترده‌ای از بسته‌بندی‌ های سبک و نیمه‌سنگین مناسب باشند .

از لحاظ کاربرد تسمه پلی‌پروپیلن (PP) به تسمه پرتابل ، تسمه نیمه اتوماتیک ، تسمه اتوماتیک و تسمه تمام اتوماتیک دسته بندی می‌شود . این دسته بندی آن ‌ها را جهت استفاده در انواع دستگاه تسمه‌ کش امکان پذیر می ‌کند . می‌توان تسمه‌ های PP را در انواع دستگاه تسمه‌کش دستی ، پرتابل ، تسمه‌کش نیمه‌اتوماتیک یا تمام‌اتوماتیک استفاده نمود .

تسمه‌های PP با توجه به دستگاهی که در آن به ‌کار می‌روند ، به تسمه‌های پلی‌پروپیلن دستی ، نیمه‌اتوماتیک ، اتوماتیک و فول‌اتوماتیک ، تقسیم‌بندی می‌ شوند که هنگام خرید این تسمه باید به آن توجه کنید .

مزایای تسمه  PP

مزایای تسمه  PP

همانطور که  گفتیم تسمه‌های PP میزان کشش بالایی دارند اما بعد از اعمال به شکل اولیه خود بر نمی گردند . این خصوصیت سبب می‌ شود تسمه‌های PP یک راه‌حل اقتصادی برای تسمه‌ کشی باشند . در ادامه مطالب برخی به از مزایای تسمه PP می پردازیم .

  • وزن سبک
  • قیمت پایین نسبت به سایر تسمه‌ها
  • سهولت در استفاده و جابه‌جایی
  • قابل بازیافت

کاربرد تسمه  PP

  • تسمه پلاستیکی PP یکی از محبوب‌ترین و مقرون ‌به ‌صرفه‌ترین انواع تسمه بسته بندی‌ می باشد که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند . صنایع تولیدی ، صنعت ساخت‌وساز و ساختمان ، حمل‌ونقل و لجستیک و… از جمله صنایعی هستند که از این محصول استفاده می‌کنند . تسمه‌های PP برای بسته‌بندی کالاهای صنایع مختلف مناسب‌ هستند .
  • صنعت مصالح ساختمانی
  • بسته‌بندی انواع کفپوش از جمله پارکت و لمینت
  • صنایع سلولزی همچون کارتن‌سازی ، ورق و کاغذسازی
  • صنعت چاپ، روزنامه و مجلات
  • صنایع لوازم خانگی
  • بسته‌های پستی
  • صنایع غذایی
  • صنایع بهداشتی و داروسازی

تسمه‌های PP حمل‌ و نقل کالاها را آسان‌تر می‌ کنند . همچنین با توجه به مزایای زیاد تسمه‌های  PP ، یک انتخاب محبوب جهت بسته ‌بندی کالاها در صنایع مختلف هستند . برخی اوقات این محصولات برای شناسایی محصولات یک برند خاص هم کاربرد دارند .

معایب تسمه بسته بندی  PP

تسمه پلی‌پروپیلن کشسانی بالایی دارد اما ریکاوری مناسبی ندارند . علاوه براین ممکن است در شرایط نامساعد جوی خمچون آسیب اشعه ماوراء‌بنفش و تغییرات دمایی استحکام خود را از دست داده و پاره شوند . بنابراین بهتر است برای بارهای سخت و سنگین و همچنین بارهایی که لبه‌های تیز دارند ، از تسمه ‌های فلزی یا پت استفاده گردد .

در صورتی که پالت‌ها و بسته‌های شما مسافت طولانی را قرار است طی کنند ، وزن سنگین دارند یا امکان دارد چندین‌ بار بارگیری و تخلیه شوند ، تسمه PP گزینه مناسبی نیست . امروزه بعضی از کارخانه‌های تولیدکننده تسمه پلی‌پروپیلن به مواد اولیه آن ، مواد دیگری اضافه می‌ کنند که مقاومت آن را در مقابل اشعه ماوراءبنفش تا حدی افزایش می دهد .

بیشتر بخوانید : دستگاه تسمه کش

معایب تسمه بسته بندی pp

نکات مهمی که در خرید تسمه بسته بندی PP باید به آن ها توجه کنید

قبل از خرید تسمه بسته‌ بندی PP باید به موارد مختلفی توجه کنید تا بعد از خرید آن با مشکل روبرو نشوید . مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید تسمه پلی‌پروپیلن باید به آن توجه کنید ، عبارتنداز :

عرض و ضخامت تسمه را با توجه به دستگاه تسمه‌کشی یا ابزار تسمه‌کشی که در اختیار دارید انتخاب کنید .

کیفیت جوش تسمه ‌های ماشینی را بررسی کنید .

استحکام کششی را بررسی نمایید .

هنگام خرید تسمه PP به این موضوع دقت داشته باشید که سایز بوبین باید با ماشین استفاده کننده آن تناسب داشته باشد .

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن و در ویژگی‌ها ، کاربردها ، مزایا و ... آن پرداختیم . تسمه بسته بندی pp يا پلی پروپيلن جزء تسمه‌های مقرون ‌به ‌صرفه محسوب می شوند که میزان کشش بالایی دارند .

Write a comment
Blog archive