مواد اولیه تولید طناب پلاستیکی

مواد اولیه تولید طناب پلاستیکی

طناب دسته‌ای از الیاف انعطاف‌پذیر است که برای افزایش طول کلی و استحکام کششی آن به هم پیچیده یا بافته شده‌اند، استفاده از طناب برای شکار، حمل، بلند کردن و کوهنوردی به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد. 

 

 

البته طناب ها در ابتدا با ابزارهای ساده تر و با استفاده از الیاف طبیعی ساخته می شدند که با گذشت سالها و همچنین پیشرفت تکنولوژی امروزه طناب‌های مدرن توسط ماشین‌ها ساخته می‌شوند و از بسیاری از مواد مصنوعی جدیدتر برای افزایش استحکام، وزن سبک‌تر و مقاومت بهتر در برابر پوسیدگی استفاده می‌کنند.

 

 

بیش از نیمی از طناب تولید شده امروزه در صنایع ماهیگیری و دریایی استفاده می شود. در این بین طناب های پلاستیکی نسبت به سایر طناب ها کاربردهای وسیعی تری دارند که همین امر موجب می شود تا در ساخت اینگونه طناب ها از مواد اولیه با کیفیتی ساخته شود. ما در این مقاله به بررسی مواد اولیه در تولید طناب پلاستیکی خواهیم پرداخت بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 


مواد اولیه تولید طناب پلاستیکی

 


طناب پلاستیکی به دلیل ویژگی های برجسته ای که نیازهای کاربران را برآورده می کند، مورد اعتماد کاربران قرار می گیرد و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید طناب پلاستیکی از سه مواد اولیه باکیفیت ساخته می شود تا در نهایت طناب های با کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه شود.

 

 

نایلون، پلی استر و پلی پروپیلن سه ماده اولیه در تولید طناب پلاستیکی است که هر سه ماده طی فرآیند تولید توسط دستگاه های مخصوص در هم تنیده و بافته می شود تا در نهایت طناب تولید شود. علاوه بر نایلون و پلی استر می توان بیان کرد که پلی پروپیلن به عنوان یک پلیمر نقش بسزایی در تولید طناب پلاستیکی دارد. 

 

مواد اولیه تولید طناب

 


پلی پروپیلن یک ترموپلاستیک پلیمر افزودنی است که از ترکیب مونومرهای پروپیلن ساخته شده است. در کاربردهای مختلفی از جمله بسته بندی محصولات مصرفی، قطعات پلاستیکی برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، دستگاه های خاص مانند لولاهای زنده و منسوجات استفاده می شود.

 


پلی پروپیلن یک پلیمر ترموپلاستیک است این ماده دارای خواص زیادی است،  در واقع هنگامی که گرم می شود به مایع  و وقتی به اندازه کافی سرد شود به حالت بسیار شیشه ای منجمد تبدیل می شود  از طرفی ناهموار است و به طور غیرعادی در برابر حلال ها، بازها و اسیدها مقاومت نشان می دهد.

 

 

علاوه بر این نقطه ذوب آن 170 درجه سانتیگراد است که ظاهر معمول آن به صورت یک موی درشت یا نوار مانند الیاف رنگی، اغلب زرد، سیاه یا نارنجی است. این ماده انعطاف پذ یری بالایی دارد و همچنین از وزن سبکی نیز برخوردار است به همین دلیل یه ماده اولیه ایده آل در تولید طناب پلاستیکی است که در خط تولید بکار می رود.

 


ویژگی های پلی پروپیلن :

 


پلی پروپیلن به عنوان یک ماده اولیه در کنار دیگر مواد در تولید طناب پلاستیکی دارای ویژگی های مطلوبی است که همین امر موجب می شود از این ماده به همراه سایر مواد در تولید طناب پلاستیکی استفاده شود. از ویژگی های منحصر به فرد این ماده می توان به برخی از موارد زیر اشاره کرد.

 


مقاومت شیمیایی :

 

 

بازها و اسیدهای رقیق شده به آسانی با پلی پروپیلن واکنش نشان نمی دهند که این مزیت موجب می شود از این ماده اولیه در تولید محصولات کمک های اولیه و ظروف چینی استفاده شود.

 

 

مقاومت بالا :

 

 

پلی پروپیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر الکتریسیته دارد و برای قطعات الکترونیکی بسیار مفید است.

 

الیاف طبیعی و مصنوعی

 


نگاهی به گذشته مواد اولیه در طناب :

 


با توجه به اینکه در گذشته از مواد اولیه و دستگاه های پیشرفته خبری نبود افراد آن زمان از ابزارها و مواد اولیه ساده در تولید طناب استفاده می کردند.

 

 

در گذشته افراد با بریدن شاخه های نرم و منعطف گیاهان و همچنین با چیدن پشم گوسفندان و با قدرت دست، طناب های محکم و در هم تنیده ای را می بافتند.

 

 

اما به مرور زمان تولید  طناب آن هم از نوع پلاستیکی متفاوت تر از گذشته انجام می شود در واقع مواد اولیه ای همچون نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن از جمله مواد اولیه ای هستند که در دستگاه ها مخصوص در هم تنیده می شوند تا در آخر به شکل طناب پلاستیکی از دستگاه خارج شوند.

 

 

ابزار و تجهیزات لازم در خط تولید طناب :

 


در تولید طناب پلاستیکی از ابزارها و دستگاه های جدید و به روزی استفاده می شود تا در کمترین زمان با سرعت بیشتری طناب پلاستیکی تولید شود.

 

تجهیزاتی همچون سیستم کشش و وایندر، اکسترودر، مخزن آب گرم و همچنین مخزن آب سرد در تولید طناب بکار می روند. البته علاوه بر این تجهیزات از ماشین آلات با آخرین تکنولوژی ساخت بشری نیز در خط تولید در کارخانه استفاه می شود که هر کدام از این ماشین آلات طناب پلاستیکی را با قطرهای مختلفی تولید می کنند.

 

 

روش های تولید طناب


روش‌های تولید طناب :

 


در تولید طناب پلاستیکی اولین قدم تهیه کردن مواد اولیه  و منتقل کردن آن به کارخانه تولید طناب است. دستگاه اکسترودر در خط تولید مواد اولیه را به صورت رشته های طناب تبدیل می کند و الیاف به وجود آمده در دستگاه ها بافته و تنیده می شوند تا در نهایت طناب پلاستیکی تولید شود.

 

البته دستگاه های مختلفی هستند که در خط تولید این مدل از طناب بکار می روند به همین دلیل با تنظیم کردن درجه های دستگاه می توان قطر طناب را به دلخواه و سفارش مشتریان تنظیم کرد.

 

طناب پلاستیکی به صورت طناب بافته شده و طناب تابیده تولید می شود که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه به شرح هر یک به طور جداگانه خواهیم پرداخت.

 


طناب بافته شده :

 


یک نوع از طناب پلاستیکی، طناب بافته شده است که توسط دستگاه و ماشین الات مخصوص در کارخانه ها تولید می شود. این محصول از دو قسمت هسته و روکش ساخته شده است البته در تولید این محصول از الیاف طبیعی و مصنوعی نیز می توان استفاده کرد. این مدل از طناب دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و همچنین در برابر هر گونه سایش نیز مقاومت دارند.

 

طناب تابیده شده :

 


طناب تابیده شده هم همچون طناب بافته شده از انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار است در واقع دارای مقاومت کششی بیشتری نیز هست که همین امر موجب ماندگاری بالای آن در طول زمان استفاده می شود.

 


قطر طناب پلاستیکی به چه عواملی بستگی دارد؟

 


عموما سایز و قطر طناب پلاستیکی بین 2 میلی متر الی 32 میلی متر است در واقع قطر این محصول بستگی به وزن آن دارد. هر چقدر وزن طناب بیشتر باشد به طور یقین قطر آن زیادتر است.

 

با توجه به اینکه قطر طناب زیادتر باشد این نشان دهنده آن است که تعداد رشته های بکار رفته شده در آن نیز زیادتر است. متراژ این محصول در حدود 100 الی 500 متر است که این رقم با توجه به سایز آن افزایش یا کاهش می یابد.

 

 

قیمت طناب پلاستیکی :

 


افزایش تقاضا از سوی صنایع دریایی و ماهیگیری به دلیل پذیرش در خطوط قایق و کاربردهای قایقرانی به عنوان طناب های پلاستیکی دوام، استحکام خوب، مقاومت در برابر آب و قیمت های مناسب باعث رشد بازار طناب پلاستیکی می شود.

 

با توجه به افزایش تقاضا تولید کنندگان طناب پلاستیکی را در انواع متنوعی تولید و به بازار عرضه می کنند. هر کدام از این محصولات دارای سایز و قطرهای متنوعی است که مصرف کنندگان با توجه به سایز و قطر طناب این محصولات را سفارش می دهند.

 

در نتیجه می توان بیان کرد که قیمت طناب پلاستیکی با توجه به قطر، سایز و همچنین وزن آن مشخص می شود.

 

 

قیمت طناب پلاستیکی

 

سخن پایانی

 


یکی از محصولات پر کاربرد طناب پلاستیکی است که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 
طناب دسته‌ای از الیاف انعطاف‌پذیر است که برای افزایش طول کلی و استحکام کششی آن به هم پیچیده یا بافته شده‌اند، استفاده از طناب برای شکار، حمل، بلند کردن و کوهنوردی به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد.

 


 روش تولید این محصول در گذشته تا به الان متفاوت است بلکه در سالهای گذشته در تولید آن از ابزارها و مواد اولیه ساده تر همچون پشم گوسفندان و الیاف طبیعی استفاده می شد.

 

 

با پیشرفت تکنولوژی روش تولید این محصول نسب به گذشته دچار تغییراتی شد به همین دلیل از دستگاه های پیشرفته و مواد اولیه به روزتری در تولید طناب پلاستیکی استفاده می شود.

 

 

در تولید طناب پلاستیکی از مواد اولیه ای همچون نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و پلی اتیلن استفاده می شود که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که بر سطح کیفی طناب نقش بسزایی دارند. طناب پلاستیکی به دلیل ویژگی های برجسته ای که نیازهای کاربران را برآورده می کند، مورد اعتماد کاربران قرار می گیرد و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

در تولید طناب پلاستیکی از سه مواد اولیه باکیفیت ساخته می شود تا در نهایت طناب های با کیفیت بالا تولید و به بازار عرضه شود. نایلون، پلی استر و پلی پروپیلن سه ماده اولیه در تولید طناب پلاستیکی است که هر سه ماده طی فرآیند تولید توسط دستگاه های مخصوص در هم تنیده و بافته می شود تا در نهایت طناب تولید شود.

 

 

هر کدام از طناب پلاستیکی دارای سایز و قطرهای متفاوتی است که همین امر موجب می شود از هر کدام در برخی از زمینه های مختلف استفاده شود.

 

 

Write a comment
Blog archive