هنگام انتخاب تسمه بسته بندی چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟

فارغ از اندازه و وزن و جنس برای اینکه بتوانید محصولات را به‌صورت یک‌پارچه در کنار یکدیگر ثابت نگه دارید باید از تسمه بسته بندی مناسب استفاده کنید . هنگام انتخاب تسمه بسته بندی چه فاكتورهایی را بايد در نظر بگيريم موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم با ما همراه باشید .

تسمه بسته بندی چیست ؟

از تسمه بسته بندی به منظور کنار هم نگه‌داشتن پالت‌ها و بسته‌های مختلف استفاده می شود . هر محصول برای در امان ماندن از آسیب‌ها در حین جابجایی تسمه‌کشی می‌شود که به وسیله ی دستگاه تسمه کش به‌دور بسته‌ها کشیده می‌شود .

تسمه‌های PP (پلی‌پروپیلن)، PET (پلی‌اتیلن ترفتالات) و فلزی از رایج‌ترین تسمه های بسته بندی در صنایع مختلف هستند . تسمه بسته بندی در انواع دستگاه‌های تسمه‌کش دستی ، اتوماتیک ، نیمه‌اتوماتیک و تمام اتوماتیک استفاده می شوند .

انواع تسمه بسته بندی

  1. تسمه بسته بندی PP

 یکی از انواع تسمه پلاستیکی (پلیمری) تسمه پلی‌پروپیلن است که به اختصار با نام PP شناخته می‌شود . تسمه PP از رایج‌ترین تسمه بسته‌بندی به شمار می رود که در بسیاری از صنایع کاربرد گسترده‌ای دارد .

  1. تسمه بسته بندی PET

تسمه پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) به علت داشتن مقاومت کششی بالا در بسیاری از مواقع می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای تسمه فلزی مورد استفاده قرار گیرد . همچنین ، مقاومت مناسب تسمه PET در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) آن را به یک گزینه عالی تبدیل کرده است . تسمه پت به دلیل مقاومت کششی و استحکام بالا برای بسته‌بندی کالاهایی که به دفعات زیاد جابه‌جا می‌شوند، انتخاب مناسبی است.

  1. تسمه بسته بندی فلزی

از مشخصه‌های تسمه فلزی می توان به استحکام و مقاومت بالا در کنار لبه‌های تیز و برنده اشاره کرد . تسمه فلزی به علت تکنولوژی ساخت و مواد استفاده‌شده ، مقاوم است . و مناسب برای بسته‌بندی و ایمن‌سازی کالاهای خاص، سنگین و بسیار سنگین می باشد .

اهمیت تسمه بسته بندی در صنایع مختلف

اهمیت تسمه بسته بندی در صنایع مختلف

استفاده از تسمه بسته بندی پلاستیکی در صنایع مختلف به علت های متعددی حائز اهمیت است . این ابزارها به ثابت ماندن محصولات کنار هم و روی پالت‌ها ، حفاظت و ارتقای امنیت محموله‌ها در طول حمل‌ونقل کمک می‌کنند. از علت های دیگر استفاده از این ابزارها عبارتنداز : جلوگیری از خرابی و آسیب‌دیدن بسته‌ها، بسته‌بندی منظم و مرتب، افزایش سرعت و کارایی، حفاظت از کالاهای آسیب‌پذیر و رعایت استانداردهای حمل‌ونقل .

هنگام انتخاب تسمه بسته بندي چه فاكتورهایی را بايد در نظر بگيريم ؟

هنگام انتخاب تسمه بسته بندي باید فاكتورهایی را بايد در نظر بگيريم که عبارتنداز :

  • استحکام و ظرفیت تحمیل بار

تسمه‌ی انتخاب شده باید توانایی تحمل وزن محصولاتتان را بدون کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد . چنانچه تسمه بسته بندی به اندازه کافی استحکام نداشته باشد ممکن است هنگام جابه‌جایی پاره گردد و محصول آسیب ببیند .

برای مثال ، چنانچه قرار است تجهیزات صنعتی بسیار سنگین را تسمه‌کشی کنید ، استفاده از تسمه PP انتخاب مناسبی نیست زیرا تحمل بار با چنین وزنی را ندارند . در این شرایط استفاده از تسمه فلزی انتخاب مناسب تری است .

  • ابعاد و اندازه بسته‌بندی

مهم ترین فاکتوری که هنگام انتخاب تسمه باید به آن توجه کنید ، اندازه ، وزن ، نوع و شکل محصولی‌ست که قرار است تسمه‌کشی شود .

برای مثال ، هنگامی که می‌خواهید یخچال را بسته‌بندی و تسمه‌کشی کنید ، چنانچه تسمه استحکام و کشش کافی نداشته باشد، امان دارد ثبات خود را از دست دهد . علاوه براین ، استفاده از تسمه نامناسب می‌تواند به بسته‌بندی‌ها آسیب وارد کند .

  • قابلیت انعطاف پذیری

تسمه‌ای که برای بسته‌بندی کالاها مورد استفاده قرار می گیرد ، باید دارای قابلیت انعطاف‌پذیری خوبی هم باشد . چنانچه تسمه انعطاف نداشته باشد ، نمی‌تواند عملکرد خوبی در بسته‌بندی و افزایش استحکام بسته‌ها داشته باشد . در این مواقع ممکن است بسته‌بندی کالاها بسیار سخت شود و در حین حمل‌ونقل هم با بازشدن تسمه دچار آسیب شوند .

  • قیمت و مقرون به صرفه بودن

تسمه‌های بسته بندی با توجه به نوع کاربرد، جنس، ضخامت، تکنولوژی ساخت، برند سازنده، کشش و استحکام قیمت متفاوتی دارند . همچنین اینکه توسط این ابزارها چه محصولاتی را با چه میزان وزن و تعداد قرار است تسمه‌کشی کنید یا دستگاه مورد استفاده کدام نوع است ، در قیمت موثر هستند .

فاکتورهای مهم خرید تسمه بسته بندی

  • سازگاری با دستگاه تسمه کش

هر تسمه با نوع خاصی از دستگاه تسمه‌کش سازگاری دارد . توجه داشته باشید ، دستگاهی که با تسمه PET کار می‌کند ، نمی‌تواند با تسمه فلزی سازگار باشد و بلعکس.

  • پایداری و بازیافت تسمه بسته بندی

بعضی از تسمه‌ها از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند و بعضی دیگر از مواد اولیه مرغوب که قابل بازیافت هستند .

سخن پایانی

انتخاب و خرید تسمه بسته بندی مناسب جهت بسته‌بندی انواع محصولات در هر صنعتی حائز اهمیت است . همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره شد ، تسمه‌ها تنوع زیادی دارند. با توجه به حوزه کاری، وزن و ابعاد کالاها، دستگاه تسمه‌کش و... نوع مناسب انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد .

Write a comment
Blog archive