کولینگ تایم تسمه کش چیست؟

کولینگ تایم به عنوان یک آپشن در ماشین آلات تسمه کشی نیمه اتوماتیک و اتوماتیک استفاده می شود که در این مقاله به صورت کامل با آن آشنا می شویم .

کولینگ تایم تسمه کش چیست؟

به فاصله زمانی بین اعمال حرارت به تسمه برای آپارات و برداشته شدن فشار از روی آن کولینگ تایم، می گویند . در این مدت، محل آپارات خنک شده و دو سر تسمه به یکدیگر می‌چسبند. کولینگ تایم تسمه کش بستگی به عوامل مختلفی از جمله نوع و ضخامت تسمه و دمای منبع حرارت دارد . همچنین باید این نکته را بگوییم که همه دستگاه‌های تسمه کش، کولینگ تایم ندارند.

کاربرد کولینگ تایم در دستگاه تسمه کش

هنگامی که دستگاه تسمه کش دستی ، تسمه را با تمام قدرت کشیده و محل مورد نظر را به یکدیگر آپارات کرده است ، چنانچه زمان کافی جهت خنک شدن تسمه در محل آپارات داده نشود، به محض این‌که پرس‌بار یا شاتون دستگاه به‌سمت بالا حرکت کند، امکان جدا شدن یا به‌اصطلاح ترکیدن محل آپارات وجود دارد . علاوه براین امکان دارد بسته‌ها و کالاها دچار آسیب شوند و مقدار زیادی ضایعات تسمه تولید شود . این موارد می‌تواند هزینه زیادی را به کسب‌وکار به بار آورد .

در دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک که پرس‌بار به سمت بالا می‌آید و دو سر تسمه حرارت‌دیده را به یکدیگر فشار می‌دهد ، در صورتی که فشار لحظه‌ای باشد و هیچ مکثی نداشته‌باشد، تسمه‌های ذوب‌شده فرصتی برای سرد شدن و چسبیدن به همدیگر پیدا نمی‌کنند . پس بلافاصله یا پس از چند لحظه ، تسمه از محل آپارات باز می‌شود.

در تسمه کش بادی، زمانی که کلید فرکشن را می‌زنید و شاتون پایین می‌آید، بهتر است بعد از این‌که دو سر تسمه به یکدیگر چسبانده و برش تسمه را انجام شد، دو ثانیه صبر کنید تا محل آپارات سرد گردد و سپس دستگاه را جدا کنید.

با توجه موارد گفته شده ، با انتخاب یک دستگاه مناسب، باید کولینگ تایم را به صورتی تنظیم کنید که سیکل تسمه‌کشی را کند نکند و از سوی دیگر موجب نشود که تسمه از قسمت آپارات جدا گردد.

کاربرد کولینگ تایم در دستگاه تسمه کش

سخن پایانی

کولینگ تایم تسمه کش از مهم‌ترین عواملی که بر کیفیت عملیات تسمه‌کشی اثر می‌گذارد است. در طول این مدت، مواد ذوب‌شده تسمه در محل آپارات به‌صورت جامد در می‌آیند و یک پیوند قوی میان دو سر تسمه ایجاد می‌کنند. در صورتی که زمان خنک شدن خیلی کوتاه باشد، امکان دارد اتصال به‌اندازه کافی قوی نشود و احتمال جدا شدن تسمه بسته بندی در زمان حمل‌ونقل یا ذخیره‌سازی وجود دارد. پس تنظیم کولینگ تایم با توجه به نوع، ضخامت و کشش تسمه ضروری است. زمان خنک شدن مناسب می‌تواند ضامن یک عملیات تسمه‌کشی قابل اعتماد و باکیفیت باشد .

Write a comment
Blog archive